Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Pakkaskelit ruuhkauttavat autokorjaamoja ja hinauspalveluita: moni törmää akkuongelmiin, jotka voisi välttää – näin autokorjaamon yrittäjä neuvoo talviautoilijoita

Alkuviikon kovat pakkaslukemat ovat hyydyttäneet ajoneuvoja ja teettäneet töitä autokorjaamoilla. Valkeakoskella toimivan Auto-Kaihulan yrittäjä Matti Kaihula , näkyvätkö kovan pakkasen vaikutukset työmäärässä? –Töitä tulee lisää heti, kun pakkaset alkavat. Yleisimpiä ovat akkuongelmat. Autoilijat saattavat vetää käsijarrua päälle, ja kovalla pakkaskeleillä jarru jäätyy kiinni. Oven lukot myös jäätyvät, eikä ovia saa auki. Pakkanen kiusaa verraten uusiakin menopelejä. –Nykytekniikalla varustetuissa autoissa moottorin vikavalot syttyvät, jos auto lähtee huonosti käymään. Aika herkästi ihmiset kyselevät, mitä pitäisi tehdä ja voiko autolla ajaa. Tämä on aika yleinen murhe tänä päivänä. Kaihula huomauttaa, että puhelimessa on aika vaikea suoralta kädeltä mennä sanomaan, mitä pitää tehdä seuraavana. –Jonkinmoinen nyrkkisääntö voisi olla, että jos auton moottori kuitenkin käy hyvin, eikä sieltä kuulu mitään epämääräisiä ääniä, niin siinä tapauksessa autolla myös uskaltaa ajaa. Mitä autoilijan pitää muistaa pakkaskelillä? –Auto pitäisi on huollettuna. Pitää mitata, että pakkasnesteitä ja öljyä on riittävästi. Rengaspaineet on myös syytä tarkastaa. Lähes poikkeuksetta kaupungissa ajetaan vain lyhyitä matkoja, jolloin akku ei ehdi latautua kunnolla. –Hyvä olisi, jos pystyisi käyttämään akkulaturia, mutta harvemmin niitä ihmisillä kotonaan on, Kaihula uskoo. –Uusimmissa autoissa on runsaasti sähkönkulutusta, kun on erilaisia lämmittimiä, tuulilaseissa, istuimissa ja rateissa, ja radiosoittimet ovat päällä. Tällainen kuluttaa akusta virtaa tehokkaasti. Miten akkunsa kunnon voi selvittää? –Kunto pitäisi katsoa kuormitusmittarilla. Akkuja meillä on aika laillakin vaihdettu. Nykyisellään akkujen kestoikä alkaa täyttyä neljässä–viidessä vuodessa. Talvisin ongelmana on myös auton ikkunoiden huurtuminen. Suurimpana syynä auton sisälle joutuva lumi, joka sulaa ja huurustaa ikkunoita. –Tärkeää olisi etenkin se, että autonsa viitsii putsata edes ulkopuolelta ja rapsuttaa ikkunat auki ennen kuin lähtee liikkeelle. Liikenteessä näkee ihmeellisiä igluja, kun ei puhdisteta kunnolla. Se on vaarallista, kun jarruttaa ja katolla olevan lumi lähtee liikkeelle, ja onkin yhtäkkiä tuulilasissa. Yhtä tärkeää on muistaa riittävät turvavälit talven liikenteessä. Autoilijoiden ongelmat näkyvät myös Suontaustan hinauspalveluissa. –Siitä tulee aina tapahtumapiikki, kun pakkanen laskee tarpeeksi alas. Alkuviikko on ollut kiireinen ja työntäyteinen, yrittäjä Jani Nysten kertoo. Autoja on haettu tien päältä, kotipihoista, työmaan parkista ja ojien pohjiltakin. –Kaikki koitetaan saada pois. Menemme eteenpäin iloisella palveluasenteella 24 tuntia vuorokaudessa, Nysten vakuuttaa. –Pakkanen voi keskeyttää ajon kokonaan autoissa jäätyneen polttoainesuodattimen takia. Muoviset letkuliitokset saattavat haljeta. Rengasvikojen takia on lähdetty jonkin verran. Hyvä auton huolto kannattaa, olipa kyse vanhasta tai uudesta autosta. Suontaustalla on kolme hinausautoa, ja keikkavarauksella yhdestä kolmeen miestä työskentelee tarpeen vaatiessa. –Tiistaina olemme istuneet ohjaamossa aamuseitsemästä lähtien tehtävissä, ja kyllä niitä vielä alkuillalle ja yölle asti riittää. Toimialueena on Valkeakoski ja sen ympäristö Etelä-Pirkanmaalla, Jani Nysten kertoo. "Jos auton moottori kuitenkin käy…hyvin, eikä sieltä kuulu mitään…epämääräisiä…ääniä, niin siinä…tapauksessa…autolla myös…uskaltaa ajaa."