Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Mikä Tampereen terveyspalveluita vaivaa? Soitin sairaalle lapselle lääkäriaikaa heti kun puhelinlinja avautui kello 7 – kaikki ajat menneet

Dii-dii-dii-dii-dii... Tuttu jonotusmusiikki alkaa soida. Laitan puhelimen pöydälle ja kaiuttimen päälle. Arvaan, että tässä vierähtää tovi. On perjantaiaamu, kello 7.01. Olen soittanut Tampereen terveyspalvelujen neuvontaan, joka avautuu kello 7. Neljävuotias poikamme on itkenyt kipeää korvaansa koko yön. Siispä pitää varata aika lääkärille. "Jonossa on 19 soittajaa ennen sinua", nauhoitettu miesääni ilmoittaa. Laitan auton lämmitykseen, keitän kahvia, syön aamupalaa. Parinkymmenen minuutin päästä musiikki viimein katkeaa. “Terveyspalvelujen ajanvaraus, kuinka voin auttaa?” Kerron asiani. Hoitaja ilmoittaa, että omalla terveysasemallamme ei ole enää lääkäriaikoja tälle päivälle. Tämä ei yllätä minua. Noin viikkoa aiemmin toisella lapsellamme puhkesi korvatulehdus. Silloinkaan lääkäriaikaa ei löytynyt. Terveysasemamme on Hatanpää, joka palvelee yli 30 000 kaupunkilaista. Kysyn, löytyisikö muilta asemilta vapaita aikoja. Hoitaja vastaa, että muille asemille ei voi mennä. Hän neuvoo siirtymään lapsen kanssa Hatanpäälle hoitajan puheille. Se on ainoa tapa päästä lääkärille samana päivänä. Miten on mahdollista, että sairaalle lapselle ei saa lääkäriaikaa terveysasemalta saman päivän aikana, vaikka soittaisi heti aamuseitsemältä? Lähetän kysymyksen hyvinvointipalveluista vastaavalle apulaispormestari Johanna Loukaskorvelle (sd). Hän pitää tilannetta ikävänä. Hänen mukaansa kiireisen lääkärinajan kyllä yleensä saa, jos soittaa kello 7 aamulla. Loukaskorpi sanoo, että ketään ei jätetä hoitamatta. Terveysasemalle voi aina mennä jonottamaan hoitajan vastaanotolle. Näin mekin teimme. Pääsimme molemmilla kerroilla hoitajan kautta lääkärille ripeästi. Hyvä niin. Mietin silti, miten puhelimessa jaettavat ajat voivat loppua alle puolessa tunnissa. Kysyn tätä vastaanottotoiminnan ylilääkäriltä Kati Myllymäeltä . Hän laskee, että Hatanpäällä on noin 30 kiireistä lääkäriaikaa varattavissa päivän aikana. Joskus ne menevät kuin kuumille kiville. Myllymäen mukaan kuvaamani tilanne ei ole poikkeuksellinen, "valitettavasti". Hän myöntää, että terveysasemilla on pulaa lääkäreistä ja hoitajista. Tälle vuodelle on saatu puoli miljoonaa euroa lisäväen palkkaamiseen, ja rekrytointi alkaa lähiviikkoina. Pientä helpotusta on siis luvassa. Lääkärien määrän lisäksi pitäisi miettiä ajanvarauskäytäntöjä. Jos oma korvani on kipeä, voin surffata kännykällä työterveysasemani nettisivuille ja valita listasta, mikä minua vaivaa. Automaatti tarjoaa minulle heti 15 minuutin lääkäriaikaa. Niitä on useita saatavilla samalle päivälle eri toimipisteissä. Varausprosessiin menee aikaa noin minuutti. Miksi sama ei voisi toimia julkisella puolella?