Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Sähköautoilun läpimurto on tahdon asia

Autoilun on muututtava, se on kiistatonta. Huristelemme tällä hetkellä kulkupeleillä, joiden perustekniikka on keksitty yli sata vuotta sitten. Tavallaan historia myös toistaa itseään. Myös sata vuotta sitten viehätyttiin uudesta teknologiasta. Silloin pelastettiin maailmaa nopean liikkumisen ja logistiikan visioin. Nyt ovat vuorossa vihreät arvot. Teknologiavisioissa ovat sähköllä liikkuvat ja itseajavat autot. Tänään ymmärrämme, että bensiinillä ja dieselillä – miksei lentopetrolillakin – kulkevat menopelimme saastuttavat, ja paljon. Vuosien saatossa olemme parantaneet teknologian ympäristöystävällisyyttä vain vähän, voimanlähteistä on saatu tehokkaampia, taloudellisempia ja vähäpäästöisempiä. Se ei riitä, sillä hengittävät olennot ja luonto kärsivät. Korvaavaksi tekniikaksi on valikoitumassa nyt sähkö. Autot tulevat kulkemaan voimaloissa tai vedyllä tuotetulla sähkövoimalla. Samaan aikaan, kun me täällä maailman lintukodossa haihattelemme uuden teknologiakehityksen ekomyönteisyydellä, on toisella puolella maailmaa yhteiskuntia lähes vastaavassa tilassa kuin Suomi oli sata vuotta sitten. Ja näissä yhteiskunnissa asuu miljardeja ihmisiä polttomoottoreineen. Tapahtuuko muutos, jos sorrumme ajattelemaan, ettei meidän tekemisillämme ole mitään väliä? Ei tapahdu, sillä maailma tarvitsee esikuvia, uusia keksintöjä ja teknologiaharppauksia. Niitä ei synny kuin ajattelemalla myönteisesti. Annetaan edistykselle rahaa, aikaa ja ajatuksiamme – saatamme silloin löytää ratkaisun koko maailman ongelmiin – kuten liikenteen tuottamien saasteiden minimoimiseen. Sähköautoilu on helppo asia torpattavaksi ajatustasolla. Latausverkostot ovat vielä hataria, eivätkä esimerkiksi taloyhtiöt tai rakennusfirmat näe sähköautojen latauspaikkoja riittävän suurena mahdollisuutena. Ammatti- ja lentoliikenne ovat vielä tätäkin kivikautisemmalla tasolla. Mikään teknologia ei ole korvaamassa pitkään aikaan suihkumoottoria tai raskaan kaluston polttomoottoreita. Suomen Ilmastopaneelin hullunrohkealta kuulostava kannanotto on toisinajattelun aatelia: Suomeen on saatava 850 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä jotta liikenne olisi avuksi maamme 1,5 asteen ilmastotavoitteessa. Juuri tällaisia tavoitteita tarvitaan. Lentoon pääsee ainoastaan yrittämällä korkealle.