Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Mitä ihmettä Norwegianin ohjaamossa tapahtui? Lentäjille annettiin useampi ylösvetokäsky, mutta niitä ei noudatettu – ääninauha lennolta on tutkijoiden hallussa

Perjantaina iltapäivällä hieman kello viiden jälkeen Helsinki-Vantaalla sattui vaaratilanne: Norwegianin ja Turkish Airlinesin matkustajakoneet päätyivät samalle kiitotielle. Istanbulista tullut Turkish Airlinesin kone oli vielä kiitotiellä, kun Krakovasta tulossa ollut Norwegianin kone laskeutui samalle kiitotielle. Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja, dosentti Veli-Pekka Nurmi sanoo, että tilanne on ollut vakava. –On. Jos varatulle kiitotielle laskeudutaan, se on aina merkittävä paikka. Näin ei saisi koskaan käydä. Jos näin on, niin siinä vähän kuin tuurilla selvitään eteenpäin. Suomen lennonvarmistuksesta vastaavan Air Navigation Services Finland Oy:n toimitusjohtaja Raine Luojuksen mukaan koneet eivät olleet törmäysvaarassa, eikä mitään vaaratilannetta ollut. Tapauksen tutkinta on vasta alkuvaiheessa. –Kuulostaa kummalliselta siinä mielessä. On selvää, että varatulle kiitotielle ei ilmailun pelisääntöjen mukaan saa laskeutua. Niin tässä on käynyt, Nurmi sanoi lauantaina. –Selvitämme, miksi näin on päässyt käymään. Aina, kun toimitaan näin pelisääntöjen vastaisesti, niin siinä on opiksi otettavaa. Jos näin kovasti vakuutellaan, että ei ollut yhtään mitään, niin sillä pelataan turvallisuuden parantamispotentiaali pois. Se on epätarkoituksenmukaista. Nurmi ei lähde arvioimaan, miksi lennonjohdon johtajalla on niin kiire vakuutella, että vaaratilannetta ei ollut. –En halua sitä arvella. Jonkinnäköinen paniikkireaktio se varmaan on. En ymmärrä, koska sellaiseen ei ole mitään syytä. Lue myös: Helsinki-Vantaan lentokentällä vaaratilanne perjantaina – Norwegianin kone ei reagoinut käskyyn, laskeutui varatulle kiitotielle: "Koneet eivät osuneet toisiinsa, mutta tuohan on ihan merkittävä juttu" ”Merkittävä juttu” Nurmen mukaan on selvää, että kysymys oli vaaratilanteesta. –Tämä on ihan ilmailun kansainvälisten määrittelyjen mukaista, että jos varatulle kiitotielle laskeudutaan, niin se on merkittävä juttu. Sen takia me siihen tartuimme. Tilanteessa selvitetään useampia seikkoja. Selvityksessä on muun muassa, miksi Turkish Airlinesin poistuminen kiitotieltä kesti kauemmin kuin oli tarkoitus. Lennonjohto ehti huomata, että Norwegianin kone on laskeutumassa tälle varatulle kiitotielle ja Norwegianin lentäjille annettiin ylösvetokäsky. Nurmi kertoo, että Onnettomuustutkintakeskuksen käsityksen mukaan ylösvetokäskyjä annettiin enemmän kuin yksi. Selvityksessä on siis myös, mikseivät Norwegianin lentäjät reagoineet lennonjohdon käskyihin. Norwegianin lennon ääninauha on Onnettomuustutkintakeskuksen hallussa. Sitä ei ole vielä kuunneltu. –Jos ja kun ylösvetokäsky annettiin, eikä sitä noudatettu, se on ihan merkittävä juttu, Nurmi sanoo. Vaikuttiko myöhästyminen? Viime vuoden kesäkuussa Onnettomuustutkintakeskus julkaisi raportin vaaratilanteesta, jossa Norwegianin matkustajakone ajautui ulos kiitotien päästä. Vaaratilanne sattui 11. heinäkuuta 2017. Raportissa todettiin muun muassa, että lento oli lähtenyt Tukholmasta 53 minuuttia myöhässä. Raportti huomautti, että koneiden kääntöajat lentokentillä ovat lyhyitä ja lentäjillä on kova paine vähentää myöhästymistä niin paljon kuin mahdollista. –Tiukka pyrkiminen aikataulussa pysymiseen tai myöhästymisen vähentämiseen voi olla turvallisuuden kannalta ristiriitaista, Otkesin raportissa todettiin. Eilen vaaratilanteessa ollut Norwegianin lento oli tulossa Puolan Krakovasta. Se lähti Krakovasta 45 minuuttia myöhässä. Nurmi sanoo, että tästä ei voida vetää vielä johtopäätöksiä, mutta asia otetaan tutkinnassa huomioon. –Tämä on asia, joka selvitetään. Tässä tapauksessa on mahdotonta ottaa tähän vielä kantaa. Perjantaisessa tapauksessa epäonnistuttiin myös sen suhteen, että Onnettomuustutkintakeskus sai tiedon vaaratilanteesta myöhään. Turkish Airlinesin kone oli ehtinyt lähteä jo takaisin Instanbuliin. Näin ollen Onnettomuuskeskus ei koskaan pääse kuulemaan äänitallennetta siitä, mistä Turkish Airlinesin lentäjät keskustelivat keskenään, sillä sen päälle on nauhoitettu jo muuta. –On selvityksen alla, miksei tieto vaaratilanteesta tullut meille, Nurmi sanoo.