Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Helsinki-Vantaan lentokentällä vaaratilanne perjantaina – Norwegianin kone ei reagoinut käskyyn, laskeutui varatulle kiitotielle: "Koneet eivät osuneet toisiinsa, mutta tuohan on ihan merkittävä juttu"

Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) on käynnistänyt alustavan tutkinnan Helsinki-Vantaan lentoasemalla perjantai-iltana tapahtuneesta vaaratilanteesta. –Tilanteessa Turkish Airlinesin matkustajakone oli laskeutunut, mutta jostakin syystä sen siirtyminen pois kiitotieltä vei enemmän aikaa kuin oli kuviteltu. Seuraavaksi laskuun oli tulossa Norwegianin matkustajakone, kertoo OTKES:n johtaja dosentti Veli-Pekka Nurmi . Nurmen mukaan lennonjohto antoi Norwegianin koneelle ylösvetokäskyn, johon se ei reagoinut vaan tuli laskuun varatulle kiitotielle. –Koneet eivät osuneet toisiinsa, mutta tuohan on ihan merkittävä juttu, Nurmi luonnehtii. Tapauksen yksityiskohtia, kuten koneiden välistä etäisyyttä ja käytössä ollutta kiitotietä sekä konetyyppejä hän ei vielä osaa kertoa. Tutkintaa vaikeuttaa se, että Turkish Airlinesin kone ehti jo lähteä takaisin Istanbuliin, eli onnettomuustutkijat eivät enää saa sen ohjaamoäänitallenninta. –Koetamme järjestää turkkilaisten tutkijakollegoiden kanssa asian niin, että miehistöä kuultaisiin tapauksesta heti, kun kone on laskeutunut Istanbuliin. Kaksi käskyä Suomen lennonjohtopalveluista vastaavan ANS Finlandin toimitusjohtaja Raine Luojus kertoo perehtyneensä lennonjohdon vaaratilanneraporttiin. –Sen mukaan, kun edellä laskeutunut kone oli pikapoistumistiellä, laskuselvityksen edellytykset seuraavalle koneelle ovat täyttyneet, ja selvitys on annettu. Pikapoistumistiellä tarkoitetaan lyhyttä yhdystietä, jota pitkin kone poistuu kiitotieltä varsinaiselle rullaustielle. Luojus painottaa, että lennonjohtajat ovat toimineet käsikirjansa mukaan. Käsikirja taas perustuu kattojärjestö ICAO:n määräyksiin. Vantaan tilanteessa lennonjohtajat havaitsivat, että edellä laskeutunut kone ei siirtynyt varsinaiselle rullaustielle, vaan pysähtyi pikapoistumistien alueelle. –Siinä vaiheessa laskeutuvalle koneelle on annettu kaksi kertaa ylösvetokäsky, jota se ei kuitannut vaan tuli laskuun. Luojuksen mukaan koneiden väliin oli jäänyt "reilusti" etäisyyttä. Hän ei voi vahvistaa tilanteessa olleita lentoyhtiöitä tai konetyyppejä eikä sitäkään, oliko ensin laskuun tullut kone kokonaan pikapoistumistien alueella, vai oliko esimerkiksi sen pyrstö vielä kiitotien puolella. Lentoposti.fi:n mukaan kyseessä olivat Istanbulista saapunut Turkish Airlinesin Boeing 737-900, jossa on konfiguraatiosta riippuen noin 150-170 matkustajapaikkaa, sekä Krakovasta tullut Norwegianin Boeing 737 MAX 8, johon mahtuu maksimissaan 189 matkustajaa.