Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Vanhusten tehostetun palveluasumisen maksut ovat epäselviä ja eriarvoistavia, maksut on syytäkin yhtenäistää

Ikäihmisten asumisessa on koko 2000-luvun ajan siirrytty tehostettuun palveluasumiseen. Se on sisällöllisesti vanhainkotia vastaavaa hoivaa ja hoitoa, mutta teknisesti vanhus asuu kotona. Sen seurauksena myös maksupolitiikka muuttui: asukas maksaa vuokran ja sen lisäksi hoivasta ja tukipalveluista. Kustannuksiin osallistuu asumistuella ja eläkkeensaajan hoitotuella myös valtio. Kunnille tehostettu palveluasuminen on selvästi edullisempaa kuin perinteinen laitoshoito. Koska laki ei tällä hetkellä säätele tehostetun palveluasumisen maksuja, maksut vaihtelevat paljon kunnittain. Maksuja määritellään ainoastaan niin, että niillä ei saa tehdä bisnestä eivätkä maksut saisi aiheuttaa toimeentulotuen tarvetta. Se tarkoittaa, että kansalaiset eivät ole yhdenvertaisessa asemassa asiakasmaksujen suhteen. Tehostetun palveluasumisen maksuja on yritetty yhdenmukaistaa monta kertaa, mutta poliittista tahtoa ei ole löytynyt. Yksi syy on talous, vaikutusarvioinneissa uudistukset on todettu kalliiksi. Kunnissa talous on ollut tiukalla jo pitkään, ja siksi talous vaikuttaa väistämättä kaikkeen päätöksentekoon. Talous ohjaa päätöksentekoa joskus yllättävälläkin tavalla. Siitä kertoo esimerkki Janakkalasta tammikuulta 2018. Tuolloin kunnan asumispalveluissa asuvien henkilöiden laskennallisen käyttövaraa alennettiin 240 eurosta 200 euroon. Perusteluna esityslistalla kerrottiin, että "asiakasmaksuista tulevaa tulokertymää kompensoidaan sillä, että käteen jäävää osuutta pienennetään 200 euroon kuukaudessa". Käytännössä kunta paikkasi mahdollisesti heikkeneviä asiakasmaksutuloja siirtämällä rahaa vanhuksen taskusta omaan taskuun. Sote-uudistuksen kylkiäisenä hallitus on valmistellut uutta sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulakia. Laki on edennyt valiokuntakäsittelyyn. Tavoite on saada laki hyväksytyksi vielä tällä hallituskaudella, ja sen pitäisi astua voimaan 2021. Uudistus on tervetullut, sillä nykyinen käytäntö on paitsi epäselvä myös eriarvoistava. Lain esittelyteksti tiivistää esityksen ilmeisimmän ongelman. Koska tehostetun palveluasumisen maksut vaihtelevat paljon, missään ei tällä hetkellä ole koottua tietoa siitä, miten kunnat perivät maksuja. Siksi esityksen vaikutuksia talouteen ei voida luotettavasti arvioida. Uuden asiakasmaksulakiesityksen etu on selkeä prosenttiperusteinen maksu, yhtenäinen vähimmäiskäyttövara ja se, että terveydenhuollon maksuja ei enää perittäisi.