Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Entä jos vähennettäisiin tramppaamista?

Erikoinen yhtälö: päättäjät osoittavat mieltään pääradan puolesta. Päärata on heidän mukaansa Helsinki– Tampere–Seinäjoki–Oulu. Varmaankin se on päärata, koska siitä on tehty sellainen. Erityisesti Helsinki–Tampere väliä pidetään tärkeänä. Ainakin yksi peruste on ollut; Helsinki on niin kallis asua, että pitää käydä Tampereella nukkumassa. Entä, jos Helsinki, Tampere ja Turku ratkoisivat asioitaan niin, että niistä ja lähikunnista löytyisi esim. lastentarhanopettajille ja kaupungin palveluksessa oleville muillekin työntekijöille sopivan hintaisia asuntoja? Helsingistä voitaisiin siirtää myös koko valtakuntaa palvelevia työpaikkoja muualle Suomeen. Sinne missä pystyy myös palkallaan asumaan. Tällaisia paikkoja löytyy myös radan varresta. Työtä ja palveluja pystytään myös ja on järkevää siirtää etätyöksi ilman jatkuvaa tramppaamista. Tässä ihmisten kuljetusinnossa näyttävät teollisuuden kuljetukset jäävän sivuosaan. Tärkeimmän teollisuuden kuljetusväylän Jyväskylä – Orivesi – Tampere – (Rauma/Pori) välin Orivesi – Jämsä kaksiraiteistamissuunnitelman piti olla valmiina jo viime vuonna ja rakentaminen aloittaa tänä vuonna. Olen ymmärtänyt suunnitelmien olevan valmiina Keski-Suomen osalta mutta ei Pirkanmaan. Maakuntakaavassakin on vain merkintä "parannettava rata". Radan tuntumassa asuvana olen voinut todeta tavarajunien pitenevän, mutta mikä huolestuttavinta, rekkaliikenne kasvaa koko ajan 9-tiellä. Eikö radan kapasiteetti riitä? Radan kaksiraiteistaminen ja vientitavaraliikenteen ohjaaminen kokonaan länsirannikon kaupunkien satamiin vähentäisi myös Helsinkiin johtavan radan liikennemääriä. Tämän rataparannuksen Orivesi–Jämsä osalta tarvitaan nopeasti suunnitelmat ja päätöksiä, ei mielenosoituksia. Kirjoittaja on kaupunginvaltuutettu (sit.) Orivedellä