Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Legendaariset automerkit Brexit-pinteessä – toimitusjohtaja: ”Olen tehnyt kuten kuka tahansa järjissään oleva, varaudun pahimpaan”

Britanniassa autoja valmistavat Aston Martin ja Bentley ovat varautuneet Brexitin vaihtoehtoisiin, kauppasopimuksettomiin toteutumismalleihin yksinkertaisesti: varautumalla pahimpaan. Detroitissa järjestetyssä autoalan konferenssissa puhuneet brittiyhtiöiden toimitusjohtajat ovat olleet liikkeellä hyvissä ajoin ennen Brexitin käytäntöön panoa. –Olen tehnyt, kuten kuka tahansa järjissään oleva henkilö, varaudun pahimpaan vaihtoehtoon, Aston Martinin toimitusjohtaja Andy Palmer sanoi Automotive News -kongressissa Detroitissa tiistaina. Palmer on varautunut tilanteeseen, jossa Britannia suljetaan pahimman kaavan mukaisesti EU:n ulkopuolelle ja vaikutuksia tulee esimerkiksi autonosien toimitukseen Euroopasta saarivaltioon. Aston Martinilla valmistaudutaan pahimman varalle lentorahtisopimuksella ja useampien satamien käytöllä rahtitoiminnassa. Palmer teki tätä varten sopimuksen kuljetusjätti DHL:n kanssa. Hän on lisäksi palkannut toimitusketjua valvomaan uuden johtajan. Tämä on ennakointia tilanteen varalle, jossa suuri Doverin rahtisatama on Brexit-kaaoksessa ja tavarat eivät liiku sieltä eteenpäin. Merkillä on lisäksi valmiiden autojen välivarasto Euroopassa, Saksassa, jolla pyritään varautumaan Brexit-aikakauteen. Toimenpiteet ovat Palmerin mukaan aiheuttaneet yhä kasvavia kuluja. Aston Martin valmisti viime vuonna yli 6 000 autoa Englannin Gaydonin-tehtaallaan. Autoteollisuus työllistää Britanniassa yli 850 000 ihmistä. Volkswagen-omisteisen Bentleyn toimitusjohtaja Adrian Hallmark kertoo Detroitissa yhtiön harjoittaneen yhtäläisiä varautumistoimia Aston Martinin kanssa. He ovat laivanneet osia maahan vaihtoehtoisten satamien kautta. Saksan Baijerista alun perin ponnistava BMW tiedotti brittiparlamentin äänestyksen jälkeen kaupankäynnin uhkakuvien olevan suuremmat kuin koskaan, ja sen täytyy varautua pahimpaan omistamiensa brittimerkkien Rolls-Roycen ja Minin suhteen. Äänestyksessä pääministeri Theresa Mayn ehdotus Brexit-sopimuksesta hävisi murskaäänin 432–202. Maailman toiseksi suurin autonosien toimittaja Continental kertoo varautuneensa muutokseen sadan henkilön erikoisjoukolla. Lisäksi se laivaa Britteihin ylimääräisiä osia ennen mahdollisen Brexitin voimaantuloa ja sen aiheuttamia pullonkauloja toimitusketjulle. Ison-Britannian uusien autojen myynti on sakannut Brexitin takia viime vuodesta alkaen. Tuolloin myyntiluvut laskivat 6,8 prosenttia. Brittiläisten autoyhtiöiden pulasta kertoo autoalan uutisia julkaiseva sivusto Automotive News Europe uutistoimistot Bloomberg ja Reuters lähteinään.