Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tiekarhukuski Seppo Raitasen toivomus autoilijoille: "Antakaa isolle koneelle tilaa tehdä työtään."

Autoilija, kunnioita isoa konetta. Seppo Raitanen oli viime talvena höylännyt katuja ja parkkipaikkoja tammikuun alusta. Kausi on monen löysän lumitalven jälkeen kunnollisen pituinen. Hänellä olisi yksi pyyntö autoilijoille: –Antakaa isolle koneelle tilaa tehdä työtään. Tiekarhun kuljettaja Seppo Raitanen esittelee videolla tiekarhun tekniikkaa. Videolla kuullaan myös, kuinka sen moottori jyrähtää käyntiin: Tiekarhu on paras ase jäähän ja polanteisiin. Lempinimi karhu saattaa olla peräisin siitä, että tiehöylä karhentaa pintoja. Tiekarhusta ovat innostuneita sekä aikuiset että varsinkin 3- ja 4-vuotiaat lapset. Kovin harvinaiseksi se on käynyt. Vuonna 2003 oli kaupungilla kahdeksan tiekarhua. Nyt kaupungilla on neljä konetta, kaksi idässä ja kaksi keskustassa. Kalevan puistotie on idän ja keskustan rajapyykki. Ottakaa huomioon –Joka ainoa kerta, joku autoilija ei ole noudattanut siirtokehotusta. Ei ne usko mitään. –Kun karhu on työssä, se liikkuu eteen, taakse ja sivulle. Tämä kannattaisi ottaa huomioon, ettei satu mitään, pyytää Seppo Raitanen. Autoilijoita hän pyytää ymmärtämään, että tiekarhulla tehdään hommia heidän hyväkseen. Työskentelystä on pientä haittaa, mutta lopputulos korvaa ne. Hänen vakiokoneensa – Veekmas sekin – oli jutun tekohetkellä korjaamolla. Tiekarhu on kovilla, koska se saa vaikkapa kaivonkansista kovia iskuja. Seppo Raitanen on ehtinyt ajaa myös tamperelaisperäistä lokomolaista tiekarhua, malli oli 132. Hän aloitti teiden höyläämisen vuonna 1986. – Kaupungilla on keskustan alueella yksi vuosimallin 1987 Lokomo AH 152 -malli. Rungon osia lokomolaisiin ei tahdo enää saada mistään, joten se on ongelma. Lyhyitä kausia Tässä oli pari kolme sellaista talvea, että tiekarhun kausi jäi kahteen tai kolmeen viikkoon. Siinä ei tunteja kalliille koneelle paljoa kertynyt. –Menneinä talvina ei ollut jäätä ja polannetta, johon tiekarhu on oiva ase. Nyt on ollut erilainen talvi. Hommiin päästiin tammikuun alusta ja jatkuvasti on riittänyt jään poistoa. Joka lumisateen jälkeen pitää lähteä liikkeelle. Risteykset on tehtävä yöllä, vaikka yritän välttää yötöitä. Tiekarhun työparina on traktori, joka hilaa jäämöykyt pois, ettei niitä tarvitse tiekarhulla työnnellä sivuun. –Nyt on jouduttu menemään välillä pikkukaduille poistamaan polannetta ja liukkautta. Pääväylät ovat tietysti ensisijaisia, mutta bussipysäkeille ei ole ehditty polanteita poistamaan ihan toivotusti. –On tämä tiekarhu sellainen sesonkivehje, vähän kuten leikkuupuimuri. Seppo Raitasen vakio-Veekmasilla on ikää silläkin 18 vuotta, joten kestävä kone on sekin. Veekmas on myös suomalainen kone, joka on tavallaan yhdistelmä Lokomon, Lännen ja Vammaksen malleista. –Valkoinen jää eli tampattu lumi lähtee helpolla, mutta muiden kanssa saa joskus taistella. Tiekarhun hinta on noin 300 000–350 000 euroa. –Se on semmoinen summa, että takana pitää olla iso ”talo”, kuten kaupunki. Yksityinen urakoitsija ei voi tuonhintaista konetta ostaa, koska tunteja kertyy viikossa 40, kuukaudessa 160, ja joinakin talvina kausi voi jäädä viikkoihin. –Kesällä tiekarhua voisi käyttää sorateiden kunnossapitoon, mutta niitä kaupungilla on aika vähän. Sitä voisi hyödyntää asvalttipohjien tekoon, mutta tämä on ulkoistettu. Kesällä teen joitain pieniä täsmäkeikkoja. Tämä juttu on julkaisu ensimmäisen kerran maaliskuussa vuonna 2018.