Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Auton ajovaloihin tarttuvan sitkeän tahman arvoitus selvisi: Onko maantiesuolan koostumus muuttunut?

Some-maailma tiesi kertoa, että suolan koostumus on muuttunut ja uusi koostumus tarttuu aiempaa herkemmin valojen laseihin. Soitimme Väylävirastoon hankinnan asiantuntija Heikki Lappalaiselle ja kysyimme asiasta. Lappalainen kertoi, että tiesuolan koostumuksessa ei ole tapahtunut muutoksia. –Tavanomainen tiesuola on ihan tavallista natriumkloridia eli ruokasuolaa. Noin 96-prosenttisesti tielle kylvetty suola on juuri tätä natriumkloridia. Kysymys ponnahtaa aina esiin Jos suola tuntuu tarttuvan tavallista herkemmin ajovaloumpion lasiin, niin silloin kyseessä on voinut Lappalaisen mukaan olla kalsiumkloridi, jota myös käytetään vähäisessä määrin suolaukseen. –Kalsiumkloridin osuus jää alle 5 prosentin, Sitä on käytetty vuosikymmeniä, mutta aina silloin tällöin pulpahtaa esiin sama kysymys, että mikä tässä suolassa on, kun se on jotakin erilaista. –Kalsiumkloridi saattaa kyllä olla hankala puhdistettava, jos se saa olla pitkään auton pinnassa. Se pääsee silloin karbonatisoitumaan ja muodostaa sellaisen valkoisen pinnan. Lappalainen antaa vinkin: mieto sitruunahappo auttaa kiinni tarttuneen suolan irrottamisessa. –Kyllä suolan pitäisi normaalissa konepesussakin lähteä, mutta jos se ei tunnu tehoavan niin silloin voisi käyttää mietoa sitruunahappoa. Kalsiumkloridi eroaa tavallisesta natriumkloridista myös siinä, että sitä levitetään aina liuoksena eikä rakeina, kuten natriumkloridia. Natriumkloridin ja kalsiumkloridin ohella tien suolaamiseen käytetään myös natrium- ja kaliumformiaatteja niillä tieosuuksilla, joille ei voi ympäristösyistä käyttää suoloja. –Formiaatit ovat muurahaishapon suoloja ja molempia formiaattteja voi käyttää ympäristösyistä pohjavesialueilla. Formiaatit hajoavat maaperässä biologisesti. –Formiaateista ei kuitenkaan ole raportoitu likaantumishaittoja.