Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Päättäjienkin on huomattava, että päärata on pääasia – eikä vain Pirkanmaan asia, vaan koko maan etu

Pirkanmaan päällimmäinen edunvalvontakohde oli pitkän aikaa valtatie 3:n kohentaminen moottoritieksi. Sitten taisteltiin ohitusväylää ja etsittiin keinoja kehittää lentoyhteyksiä. Nyt arvot ovat uudessa järjestyksessä. Pääaiheiden pääaihe on itseoikeutetusti päärata. Sen tehostamiseksi ja parantamiseksi tehdään nyt töitä kiitettävällä tarmolla. Yhtenä esimerkkinä nähtiin perjantaina tempaus, jossa päättäjiä saateltiin pääkaupungista kotiseuduilleen asti junalla nykyistä rautatietä pitkin. Tampere–Helsinki-rata on siitä kiitollinen lobbauskohde, että se on aidostikin koko maan kannalta tärkeä väylä. Se on siis elintärkeä myös pääkaupungille. Se on myös Suomen vilkkain rata. Valitettavasti päärata vain on päästetty siihen kuntoon, että täysipainoinen liikennöinti on vaikeaa. Jatkuvat korjaustoimet aiheuttavat junien viivästyksiä. Esimerkiksi toissa vuonna kaukojunien täsmällisyys putosi Tampere–Helsinki-osuudella 68 prosenttiin. VR:n täsmällisyystavoite on 90 prosenttia. Tilanne ymmärrettävästi suututtaa matkustajia, jotka eivät voi aina luottaa luvattuun perillepääsyaikaan. Pääradan pullonkaula ei avaudu vain nykyistä rataa korjaamalla. Tarvitaan lisää raidekapasiteettia. Jotta matka-aikaa saadaan leikattua, peruskorjaus ei riitä, vaan tarvitaan kolmas raidepari ja mahdollisesti joissakin kohdissa myös neljäs. Lisäraiteet mahdollistavat myös lähiliikenteen kehittämisen. Päärata on siitäkin kiitollinen lobbauskohde, että se sopii ilmastostrategiaan. Paremmin kuin moottoritiet ja lentokentät. Perjantain tempauksen viesti olikin tiivistettävissä siihen, että kävi eduskuntavaaleissa miten vain ja olivat seuraavassa hallituksessa mitkä puolueet tahansa, on valtakunnan valtasuonen kuntoon saamiseksi tehtävä lisää ja löydettävä rahaa. Vaikuttamistyön tähän asti tärkein saavutus on ollut pääradan saaminen EU:n tärkeille listoille; TEN-T-verkkoihin ja niiden ydinkäytäviin EU-komission ehdotuksessa. Lopullisen päätöksen tekevät jäsenmaat toivon mukaan tämän vuoden aikana. Mielenkiintoista onkin, että eurooppalaisessa päätöksenteossa Suomen päärata on ollut sujuvammin lobattavissa kuin kotimaan kamaralla. Toki halvemmaksi tuli kerätä vaikuttamisen kohdehenkilöt junaan Helsingistä kuin hakea heidät eri puolilta Eurooppaa.