Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Valtteri Bottaksen hylännyt päätukija upotti monta miljoonaa Mercedeksen kirstuun – ”Ei saada enää sitä hyötyä, joka sillä rahalla pitäisi”

Wihurin hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja Antti Aarnio-Wihuri totesi, ettei yhteistyö Valtteri Bottaksen Mercedes-tallin kanssa ollut enää riittävän edullista yhtiölle. –Katsottiin, että ei me enää saada siitä sitä hyötyä, joka sillä rahalla pitäisi saada, Aarnio-Wihuri sanoi suoraan. Päätukija oli seurannut Bottasta Williamsilta Mercedekselle vuonna 2017. Nyt miljoonien eurojen tukihana kuitenkin sulkeutui, peräti 20 vuoden yhteistyön jälkeen. –Isoista rahoista puhutaan, Aarnio-Wihuri myönsi. MTV:lle Aarnio-Wihuri kertoi kustannusten nousseen ”vähintään sellaiset kymmenen prosenttia joka vuosi”, mikä oli omalta osaltaan vaikuttamassa Wihurin vetäytymistä yhteistyöstä – Bottaksen heikon menestyksen ohessa. 3 miljoonaa euroa F1:n talouspuoleen keskittyvän vuosijulkaisun Business Book GP :n mukaan formula ykkösiin panostettu sponsoriraha oli viime vuonna yhteensä 1,1 miljardia euroa. Kuninkuusluokan tallien sponsorirahakuningas oli vähemmän yllättäen juuri Bottaksen Mercedes, joka kahmi viime vuonna peräti 126,4 miljoonaa euroa yhteistyökumppaneiltaan. Business Book GP:n mukaan Wihuri tuki Valtteri Bottasta Mercedeksen kautta 1,7 miljoonalla eurolla vuonna 2018. Jos summa oli kohonnut Aarnio-Wihurin kuvailun mukaisesti edellisvuodesta noin kymmenen prosenttia, Wihurin Mercedekselle maksama tukisumma on kahden vuoden aikana yhteensä reilusti yli kolme miljoonaa euroa. Samalla voi päätellä, että Mercedes vaati neuvottelupöydässä Wihurilta lähes kahden miljoonan euron tukea vastineeksi tarjoamastaan näkyvyydestä. Jos vaadittava korotus oli tasan kymmenen prosenttia, kauden 2019 hintalappu olisi ollut 1,87 miljoonaa euroa. Petronas suurin Wihurin maksamat summat ovat olleet toki merkittäviä etenkin Valtteri Bottaksen kannalta, mutta ne asettuvat mittasuhteisiin, kun tarkastelee Mercedeksen suurimpien yhteistyökumppanien pulittamia rahamääriä. Malesian valtion omistama öljy- ja kaasuyhtiö Petronas rahoitti Mercedes-tallia viime vuonna peräti 56 miljoonalla eurolla ja jätti toiseksi Mercedes-Benzin. Autovalmistaja tuki nimeään kantavaa F1-tallia 34 miljoonalla. Viime kauden sponsoreihin lukeutuvat myös piirilevy-yritys Qualcomm (8,5 miljoonaa euroa), sveitsiläinen finanssipankki UBS (8), vaatemerkki Tommy Hilfiger (4,55), japanilainen teknologiayritys Epson (4), hifi-tekniikkaan erikoistunut Bose (2,84), kenkä- ja vaatefirma Puma (2,27), energiajuomayhtiö Monster (1,7), sveitsiläinen kellovalmistaja IWC Schaffhausen (1,7) ja ohjelmistoyritys Tibco (1,14).