Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Tulevaisuudestaan taisteleva Valtteri Bottas saa kivikovan haasteen myös oman tallinsa sisältä – ranskalaisnuorukainen ei tyydy asemaansa: ”Minun täytyy saada ajaa kilpaa”

Tulevan F1-kauden alkuun on aikaa vielä reilut kaksi kuukautta, ja tallit esittelevät kauden 2019 menopelinsä vasta reilun kuukauden kuluttua. Tästä huolimatta jo nyt on selvää, että ainakin yhdelle kuljettajalle edessä on todella kovien paineiden kausi – ja tuo kuljettaja on Valtteri Bottas . Alkuvuodesta 2017 Mercedekselle Nico Rosbergin yllättävän lopettamispäätöksen seurauksena siirtynyt Bottas on ajanut F1-sarjaa hallinneessa tallissa nyt kahden kauden ajan. Ensimmäinen kausi uudessa tallissa sujui mainiosti, ja tuloksena oli kuljettajien MM-sarjan kolmossija. Toinen kausi oli kuitenkin suuren suuri pettymys: Bottas ei onnistunut saavuttamaan yhtään osakilpailuvoittoa, ja MM-sijoitus putosi viidenneksi. Suomalaisen kanssa sorvattiin kesällä 1+1-vuotinen jatkosopimus, mutta vuosista jälkimmäinen on Mercedeksen käsissä oleva optio. Tavoitteet selvillä Mikäli Bottas mielii jatkaa tallissa, tulosta on tultava – ja mielellään heti kauden alusta lähtien. Viime kausi oli mitä mainioin osoitus siitä, miten raskaaksi taakka voi kuljettajalle käydä, mikäli alkukausi ei suju odotusten mukaisesti. Tallipäällikkö Toto Wolffin mukaan Mercedes ja Bottas ovat jo käyneet läpi tulevan vuoden tavoitteitaan. –Valtteri tietää tarkalleen sen, missä hänen pitää olla tulevalla kaudella. Hänen täytyy päästä eroon huonosta onnesta ja suorittaa samalla tasolla Lewisin ( Hamiltonin ) kanssa, Wolff sanoi GP Today -sivuston mukaan. –Vuoden 2020 ajaminen meillä vaatii sitä. Hän tietää tämän kaiken todella hyvin, ja uskon, että hän pystyy ajamaan näin. Vertailu on erityisen julmaa, kun tallitoverina sattuu olemaan juuri Hamilton, yksi F1-historian parhaista kuljettajista. –Kun Lewis parantaa, Valtterinkin pitää parantaa. Olen nähnyt Valtterin parantavan koko ajan, mutta hän ajaa viisinkertaista mestaria vastaan, Wolff sanoi. Bottaksen paikalle riittää tunkua jo pelkästään Mercedeksen sisältä, sillä Esteban Ocon , 22, ajaa tulevalla kaudella Bottaksen ja Hamiltonin rinnalla kolmoskuljettajana. Tallin toinen kasvatti, vuoden 2018 F2-mestari George Russell , 20, ottaa puolestaan F1-ensiaskeleensa moottoriasiakas Williamsin kisakuljettajana. Oconia on pidetty viime vuosina yhtenä sarjan lahjakkaimmista kuljettajista, ja hänen päätöstään siirtyä kolmoskuljettajan rooliin ihmeteltiinkin laajalti. Oconin pitkäaikaisten Mercedes-kytkösten takia vaihtoehdot olivat kuitenkin erittäin vähissä sen jälkeen, kun Lawrence Strollin omistukseen siirtynyt Force India päätti nostaa toiseksi kisakuljettajakseen omistajan pojan Lance Strollin , 20. Kunnianhimoinen haastaja Ocon itse tuntuu hyväksyneen roolinsa ja pitävän sitä hyvänä. –Olen paikalla kaikissa osakilpailuissa. Siltä varalta, että palaan kilpakuljettajaksi jossain vaiheessa, minun täytyy olla samalla sivulla muiden kanssa ja tietoinen kaikesta siitä, mitä tapahtuu. F1:ssä ei koskaan tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, Ocon sanoi ranskalaisen Auto Hebdon haastattelussa. –Euroopassa ajettavien osakilpailujen yhteydessä olen Brackleyn-tehtaalla simulaattorissa toisten vapaiden harjoitusten jälkeen. Testaan kaikkia harjoituksissa esille tulleita säätövaihtoehtoja ja yritän saada autosta Lewisille ja Valtterille mahdollisimman hyvän aika-ajoihin. Lauantaiaamuna lennän kisapaikalle. Ranskalaiskuljettaja ei kuitenkaan aio viihtyä nykyisessä tehtävässään kovin pitkään. Juuri hänen kunnianhimonsa on yksi tekijä siinä, että Bottaksen on pystyttävä vakuuttamaan Mercedes-johto omasta tasostaan mahdollisimman nopeasti. –Ei tietenkään ole mukavaa, kun ei saa ajaa kilpaa, mutta unelmani ja tavoitteeni on olla maailmanmestari. Mercedeksen kolmoskuljettajan rooli on mielestäni oikea valinta, Ocon sanoi. –Jos en ole kilpakuljettaja kaudella 2020, aion keskittyä johonkin muuhun, koska minun täytyy saada ajaa kilpaa. Bottaksen asema Mercedeksellä koki kolauksen jo keskiviikkona, kun hänen pitkäaikaisen tukijansa Wihurin kerrottiin lopettaneen yhteistyön tallin kanssa. Wihurin pääomistaja Antti Aarnio-Wihuri on tukenut Bottasta tämän autourheilu-uran alusta saakka. Aarnio-Wihuri ei halunnut ottaa kantaa siihen, minkälainen vaikutus yhtiön vetäytymisellä on Bottaksen asemaan. –Se on Mercedeksen asia, ja he tekevät tietysti omat päätöksensä, Aarnio-Wihuri sanoi.