Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Pelkkä oppivelvollisuuden pidentäminen ei auta nuorta, jolla on elämänhallinta hukassa – tukea tarvitsevia oppilaita pitää kannatella, jotta usko tulevaisuuteen säilyy

Suomen talous on nyt paremmassa jamassa kuin neljä vuotta sitten nykyhallituksen aloittaessa. Talouskasvun hidastuminen on kuitenkin jo näkyvissä, joten uusia menoja aiheuttavien avauksien suhteen on oltava harkitseva. Viimeaikaisessa poliittisessa keskustelussa on esitetty, että oppivelvollisuusikää korotettaisiin 18 ikävuoteen eli toisen asteen koulutus tehtäisiin maksuttomaksi kaikille. Maksuttomuuden ajatellaan edistävän koulutuksellista tasa-arvoa ja ehkäisevän syrjäytymistä. On arvioitu, että maksuttoman toisen asteen koulutuksen hinta olisi 100 miljoonaa euroa vuodessa. Tampereella vuosikustannus olisi yli 10 miljoonaa euroa. Mitä muuta tällä rahalla saisi? Esimerkiksi 100–150 opinto-ohjaajaa, erityisopettajaa, nuorisotyöntekijää tai koulupsykologia. Pelkkä oppivelvollisuuden pidentäminen ei auta nuorta, jolla on motivaatio-ongelmia tai elämänhallinta hukassa. Syrjäytymisvaarassa oleva nuori tarvitsee erittäin vahvaa yksilöllistä tukea. Perusopetuksen opinto-ohjaajalla tai nuorisotyöntekijällä pitäisi olla mahdollisuus saattaen vaihtaa toiselle asteelle ne oppilaat, joilla on riski opintojen keskeyttämiseen. Tukea tarvitsevia oppilaita pitää kannatella, jotta usko tulevaisuuteen säilyy. Tätä kannattelutyötä varten tarvitaan aikuinen, joka kulkee rinnalla yli nivelvaiheen. Viime päivien hyvä uutinen on se, että pienituloisten perheiden nuorilla on mahdollisuus elokuusta lähtien saada oppi­materiaalilisää 47 euroa kuukaudessa. Se helpottaa lukiokirjojen, tietokoneen, ammatillisen koulutuksen työvälineiden ja muiden oppimateriaalien hankinnassa. Koulutuksellista tasa-arvoa pitää vaalia aina varhaiskasvatuksesta korkeakouluun asti. On kuunneltava asiantuntijoita ja harkittava tarkoin, mikä on paras ja vaikuttavin keino milläkin koulutuksen asteella. Kirjoittaja on rehtori ja Tampereen kaupunginvaltuutettu (kok.).