Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Moottoritien liikenteeseen liittymisen vaarallisuutta voi parhaiten vähentää kiihdyttämällä jo kiihdytyskaistan alussa

Jukka Ollikkala kirjoitti 28.12.2018 otsikolla ”Kiihdytä rampilla vasta, kun päätiellä on aukko”. Ajattelen asian toisin, koska moottoritien liikenteeseen liittymisen vaarallisuutta voi parhaiten vähentää kiihdyttämällä autonsa vauhdin jo kiihdytyskaistan alussa moottoritiellä normaalitilanteessa vallitsevaan nopeuteen. Miksi näin? Jos oman auton nopeus on liityttäessä jo valmiiksi moottoritien liikenteen luokkaa, on sen ja oman auton nopeusero mahdollisimman pieni. Tällöin hyvin pieni säätö oman auton nopeudessa riittää sijoittamaan auton moottoritien liikenteeseen, äkkinäisiä kiihdytyksiä tai jarrutuksia ei tarvita. Varsin usein näkee liittymistapaa, jossa hiljennellään aukkoa haettaessa ja ei saada päätettyä, onko aukkoa vai ei. Samalla oma nopeus laskee, kiihdytys myöhästyy ja lopulta ollaan kiihdytyskaistan päässä, joudutaan pysähtymään, perässä jono, jossa on odotettu, että ensimmäinen auto saisi liittymisen tehdyksi. Sitten liittyminen vaatiikin odottelua. Pysähdyksistä tehtyjen paniikkikiihdytyksien seurauksista voimme lukea lehdistä.