Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Norwegian kulukuurille - tavoitteena 200 miljoonan euron vuosisäästöt

Norjalaislähtöinen halpalentoyhtiö Norwegian ilmoittaa ryhtyneensä säästökuurille. Yhtiö on aloittanut Focus2019-nimellä kutsuttavan kustannussäästökampanjan, jonka tavoitteena on laskea ensi vuoden kustannuksia ainakin 200 miljoonalla eurolla. Lyhyemmällä aikavälillä yhtiö on tehnyt muutoksia reittivalikoimaansa ja kapasiteettiinsa, minkä on tarkoitus parantaa yhtiön tulosta hiljaisen talvisesongin aikana. Norwegian kertoo, että se on varmistanut rahoituksen vuoden 2019 alkupuoliskolla tehtäville kalustotoimituksilleen. Lisäksi yhtiö jatkaa nykyisen kalustonsa myyntiä, ja se suunnittelee myös yhteisyrityksen perustamista konekaluston omistusta varten. Kovaa kasvua Vuonna 2002 nykyisen liiketoimintamallinsa omaksunut Norwegian on laajentunut voimakkaasti. Viime vuosien aikana se on panostanut muun muassa halpalentokonseptin tuomiseen kaukolentojen markkinoille. Samoin yhtiön taloudellisista vaikeuksista ja jopa mahdollisesta konkurssista on keskusteltu jo useita vuosia. Yhtiö on ollut myös ostotarjousten kohteena. Muun muassa British Airwaysin emoyhtiönä toimiva IAG on kuluvan vuoden aikana tehnyt Norwegianista jo kaksi ostotarjousta, jotka yhtiö on kuitenkin torjunut. Lännen Median haastattelussa syksyllä 2016 Norwegianin toimitusjohtaja Björn Kjos vakuutti uskovansa yhtiön tulevaisuuteen (kuinkas muuten): –Jos markkina on vahva, jatkamme kasvuamme. Jos ei, liisaamme tytäryhtiömme kautta tilaamiamme koneita eteenpäin suunniteltua enemmän. Markkinoilla kalustomme on haluttua, joten siinä ei ole ongelmia, Kjos totesi.