Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Facebookin viimeinen joulu – yhtiön ylimielisyys ennustaa suurta romahdusta

Jättiläisetkin kaatuvat, ja niin näyttää käyvän myös Facebookille. Jouluviikon uutiset ovat yhtiölle karmeita. The New York Times kertoi Facebookin luovuttaneen käyttäjiensä yksityisviestejä kolmansille osapuolille: muun muassa musiikkipalvelu Spotifylle, suoratoistopalvelu Netflixille sekä ohjelmistoyhtiö Yahoolle. Tiettävästi Facebook teki "yhteistyötä" myös verkkokauppajätti Amazonin ja kiinalaisen verkkovalmistajan Huawein kanssa. Facebookin käyttäjien tiedoista on tullut häpeilemättömästi kauppatavaraa. Yhtiö ei tunnu lainkaan häpeilevän sitä, että se kohtelee käyttäjiään kuin karjaa. Tätä menoa Facebookille ei voi ennustaa kovin kunniakasta kohtaloa. Vaikka käyttäjiä on yhä miljardeja, määrä on laskussa. Monet mielipidevaikuttajat ovat näyttävästi kertoneet jättävänsä Facebookin kokonaan. Asiasta näyttää tulevan muoti-ilmiö. Jos jotain voi vuodelle 2019 ennustaa, niin ainakin sen, että Facebookin hylkääminen on yhtä trendikästä kuin ilmastolupausten tekeminen. The Economist kirjoitti muutama viikko sitten, että Facebook on tämän päivän Yahoo eli arroganssin ja mammuttitaudin vaivaama jätti, jonka kuluttajat hylkäävät armotta. Itse rohkenen väittää, että vuonna 2019 Facebookista tulee eläkeläisten kirpputorialusta. Teinejä ja nuoria ei Facebookissa näy. Vaikka Facebook on globaalissakin mittakaavassa mammuttimainen, mikään ei pelasta sitä markkinatalouden mahtavimmalta voimalta eli kuluttajien valinnalta. Jos ihmiset kääntävät selkänsä Facebookille, käyttäjien virta ulos palvelusta skaalautuu yhtä nopeasti kuin yhtiö kasvoi nykyiseen kokoonsa. Näin on käynyt monelle jättiläiselle aiemminkin, vaikkapa Nokian matkapuhelinliiketoiminnalle. Kuluttajien valinta tulee ja iskee. Asiakkaan päätökselle yritys ei mahda mitään. Tulee uusia, eettisempiä ja tietoturvallisempia palveluita. Vastuullisuus ja yksityisyyden suoja ovat nykyään niin tärkeitä arvoja, ettei mikään yhtiö voi suhtautua niihin yliolkaisesti. Suomalaisille ja koko kulttuurillemme on hyväksi, ettei ulkomaisten jättien ylivalta pääse kärjistämään mielipiteitämme ja jakamaan suomalaisia omiin kupliinsa, varsinkaan lähestyvien vaalien alla. Täytyy esittää vakavasti myös kysymys, kannattaako julkisen Yleisradion julkaista mitään materiaaliaan Facebookissa. Yhtiön pitää puntaroida asiaa tarkkaan. "Facebook ei lainkaan häpeile sitä, että se kohtelee käyttäjiään kuin karjaa."