Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Pormestari Lauri Lyly: Hankeyhtiö nopeuttaisi Tampere–Helsinki-radan valmistumista

Miljardiluokan väylähankkeiden rahoittamiseksi pitäisi kerätä käyttäjämaksuja ja sijoittajien varoja. Tulevaisuuden infrahankkeiden rahoitus tapahtuisi osakeyhtiön kautta. Kunnat ja valtiot ovat myös luontevia osakkaita yhtiöissä, mutta hankkeiden toteuttaminen vaatisi muutakin rahoitusta, kuten EU-tukia ja kiinteistöjen kehittämisestä saadusta arvonnoususta. Tätä esittää väylähankkeiden rahoittamista pohtinut työryhmä, joka luovutti loppuraporttinsa valtionvarainministeri Petteri Orpolle (kok.) hetki sitten. –Hankkeen toteutusedellytykset ovat sitä paremmat, mitä suurempi osuus kustannuksista voidaan kattaa näillä keinoilla. Myös kolmannen tahon yhtiöön sijoittama oma pääoma parantaa hankkeen toteutumisedellytyksiä, jos kolmannen tahon mukaan tulon arvioidaan tuovan etuja hankkeelle, luovutustilaisuudessa todettiin. Päätös hankeyhtiön käyttämisestä tapauskohtaisesti Työryhmän mukaan hallitus voi päättää hallitusohjelmassa siitä, ryhdytäänkö neuvottelemaan joidenkin hankkeiden toteuttamisesta. Samalla voidaan tehdä päätös siitä, käytetäänkö näiden hankkeiden toteuttamisessa hankeyhtiöitä. –Viime vuosina on jo nähty, että isojen infrahankkeiden aloittaminen venyy valtion budjettikehityksen ja taloustilanteen vuoksi jopa vuosikymmeniä, mikäli toteutamme hankkeita perinteisellä valtion rahoituksella. Hankeyhtiö voi avata uuden mahdollisuuden nopeuttaa tarpeellisia infrahankkeita, esimerkiksi Suomen vilkkaimman Tampere–Helsinki-ratayhteyden rakentamista, sanoo Tampereen pormestari Lauri Lyly . Työryhmän toimeksiannon taustalla oli tarve selvittää uusia rahoitusmalleja kalliiden väylähankkeiden toteuttamiseksi. –Suomessa on vireillä useita miljardiluokan väylähankkeita, joiden toteuttamien pelkällä budjettirahoituksella on vaikeaa. Uudet rahoitusmallit mahdollistavat tärkeiden hankkeiden valmistelun viemisen eteenpäin, ministeri Orpo sanoi. Orpon mukaan seuraava hallitus voi päättää useamman hankkeen käynnistämisestä. Rakennusteollisuus totesi välittömästi loppuraportin julkaisun jälkeen, että hankeyhtiömallia pitäisi testata jo vuoden 2019 liikennehankkeissa.