Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Keväällä avatussa Ratinan kauppakeskuksessa jo yksi liike konkurssiin – naistenvaateliike lopettaa toimintansa vähäisen asiakasmäärän vuoksi

Tanskalaisia naistenvaatebrändejä Tampereen kauppakeskus Ratinassa myyvä P.A.Z. lopettaa toimintansa. Kauppias Irene Hämäläisen mukaan konkurssiloppuunmyynti on parhaillaan käynnissä. –Tämä on pidempiaikainen asia. Asiakasmäärissä on ollut laskua koko ajan, ja syksy on ollut tosi vaikea. Myynti ei ole kehittynyt sellaisella tavalla kuin sen olisi pitänyt, ja vuokra- sekä palkkakulut, kaikki kiinteät kulut, ovat olleet tosi kovat, Hämäläinen kertoo. Hämäläinen arvioi, että myös kauppakeskuksen markkinoinnissa voisi olla kehittämistarpeita. –Olisin toivonut, että uudessa hienossa kauppakeskuksessa asiakasmäärät olisivat sillä tasolla, että kauppaa pystyisi käymään, Hämäläinen pohtii. –Minulla oli myytävänä hyvät brändit, hinta-laatusuhde oli hyvä ja kohderyhmä mietittynä, mutta asiakkaat eivät vain löytäneet meidän myymäläämme. Hämäläisen mukaan myös P.A.Z:n sijainti Ratinan kolmannessa kerroksessa on vaikuttanut asiaan. –Kakkoskerros vetää enemmän porukkaa. Kolmannessa kerroksessa on paljon lastenvaateliikkeitä ja tyhjää liiketilaa. Tämä on hyvin haasteellista. Hämäläinen kertoo suhtautuvansa omaan tulevaisuuteensa rauhallisesti. –Olen jo työllistynyt kollegani yritykseen. Ihan maltilla mennään eteenpäin. "Ei syytä huoleen" Aamulehti tiedusteli Ratinan yrittäjien tilannetta Spondalta. Kauppakeskusten ja kaupallisten tilojen liiketoimintajohtaja Anne Dahlin mukaan liiketoiminta sujuu odotetulla tavalla. –Ratinan suhteen meillä ei ole syytä huoleen. Olemme budjetoiduissa ja arvioiduissa kävijämäärä- ja myyntitasoissa. Asiat ovat edenneet suunnitelmien mukaan, Dahl toteaa. Hänen mukaansa kaupallinen liikehdintä kuuluu kauppakeskuksiin. –Liikehdintä on kauppakeskusliiketoiminnalle ominaista, ja toisaalta liikehdintä antaa mahdollisuuden etsiä sekä toteuttaa kehityksen ja kehittelemisen kautta kuluttajille paras mahdollinen kaupallinen palvelukokonaisuus. Marraskuun 23. päivänä julkaistussa AL:n jutussa Dahl kertoi, että Ratina on vetänyt noin 600 000 kävijää kuukaudessa.