Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampereen liikenteen päästöjä pitää vähentää radikaalilla tavalla – kaupungin 15 000 työntekijää voisi näyttää esimerkkiä

Kuusi Suomen suurinta kaupunkia on asettanut kunnianhimoisen tavoitteen. Tampere, Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu ja Turku aikovat olla hiilineutraaleja kaupunkeja lähitulevaisuudessa. Hiilineutraalius tarkoittaa, että kaupunki tuottaa ilmakehään sen verran päästöjä kuin se pystyy sitomaan. Tampereen tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030, joten aikaa on alle 12 vuotta. Siinä ajassa kasvihuonepäästöjä pitäisi leikata vähintään 80 prosenttia. Tällä hetkellä suurin yksittäinen päästöjen aiheuttaja Tampereella on tieliikenne. Se aiheuttaa 29 prosenttia päästöistä. Esimerkiksi kaukolämmön tuottaminen muodostaa 26 prosenttia ja jätehuolto 7 prosenttia. Kaupungin asiantuntijoiden mukaan liikenne on myös hankalin osa-alue vähentää päästöjä. Esimerkiksi voimaloiden tuotantotapoja uudistamalla pystyy leikkaamaan päästöjä nopeastikin, kun taas autokannan uudistuminen kestää vuosia. Sen sijaan , että Tampere jäisi odottamaan sähköautojen tuloa, se pyrkii tekemään joukkoliikenteestä entistä houkuttelevampaa. Yhä useamman yksityisautoilijan pitäisi nousta bussin, junan tai tulevaisuudessa raitiovaunun kyytiin. Lähijunaliikenteeseen suunnitellaan kokeilua vuodelle 2020. Nokialta, Lempäälästä ja Orivedeltä Tampereelle kulkevia yhteyksiä aiotaan parantaa. Lisäksi Tesomalle aiotaan rakentaa seisake. Sujuvammat lähijunat ja kaupungin läpi kulkeva raitiotie eivät välttämättä riitä tavoitteen saavuttamiseksi. Muutoksen pitäisi olla suorastaan radikaali. On tärkeä muistaa, että tällä hetkellä 48 prosenttia tamperelaisista kulkee henkilöautolla. Kaupungin laskelmien mukaan luvun tulisi laskea 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Samaan aikaan joukkoliikenteessä tavoitellaan kasvua niin, että nykyisten 12 prosentin sijaan 21 prosenttia kulkisi bussilla, raitiovaunulla tai junalla. Merkittävä osa Tampereen seudun henkilöautoliikennettä on työmatka-autoilu. Muutos voidaan aloittaa siitä. Esimerkkinä voisi toimia Tampereen kaupunki. Kaupungilla on noin 15 000 työntekijää, joista arviolta puolet tulee autolla töihin. Määrää voitaisiin vähentää esimerkiksi tarjoamalla työsuhdematkalippuja selvästi edulliseen hintaan. Toinen vaihtoehto olisi nostaa työpaikkapysäköinnin hintaa.