Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Mopoautokauppias: EU kaataa vielä kevytautot – Kevytautohanke hyydytti mopoautokaupan

Vaikka Suomen eduskunta hyväksyi lain nuorisolle tarkoitetuista kevytautoista selvin numeroin, EU torppaa vielä koko hankkeen, Oy Brandt Ab:n tuotepäällikkö Ulf Lemström uskoo. –EU:ssa on oltu pöyristyneitä Suomen tavasta viedä asiaa eteenpäin. Kovia vastatoimia on tulossa, joten en ole alan puolista huolissani. Lemström odottaa EU:lta reaktiota sen jälkeen, kun presidentti on allekirjoittanut kevytautoihin liittyvät lait. –Hyväksyminen ei vielä tarkoita uudistuksen toteutumista. Luulen, että EU aloittaa rikkomusmenettelyn Suomea vastaan kuukauden tai parin kuluessa. Mopoautokauppa romahti Ulf Lemström on koko kevytautoja koskevan kiistelyn ajan profiloitunut mopoautokaupan vankaksi puhemieheksi. Suomessa on käytössä noin 9 000 L6e-luokan kevyttä nelipyörää eli kotoisammin mopoautoa. Eniten niillä ajetaan Satakunnassa, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa. Epätietoisuus uudesta autoluokasta on hyydyttänyt mopoautojen menekin pahanpäiväisesti. Tänä vuonna uusien mopoautojen myynti on tippunut lähes 68 prosenttia eli viime vuodesta. –Luonnollisesti kuluttaja on nyt varuillaan ja huolissaan tuotteen tulevasta arvosta, Lemström myöntää. –Uskon, että kun kevytautohanke katkeaa, mopoauton asema palautuu ennalleen varsin nopeasti. Parin tuhannen lisämyynti Liikenne- ja viestintäministeriössä EU:n mahdolliselle väliintulolle ei enää anneta suurta painoarvoa. Lähtökohta on, että EU:n aikaisemmat huomautukset on kuultu ja otettu lainsäädännössä huomioon. Siten asia on Suomen osalta loppuun käsitelty. –Komissio voi haastaa meidät jostakin näkökulmasta oikeuteen. Näillä spekseillä emme sitä kuitenkaan odota, johtava asiantuntija Erik Asplund sanoo. Autoalakin on päätökseen tyytyväinen. Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio ennustaa, että uusi autoluokka lisää alan kokonaismyyntiä noin 2 000 autolla vuodessa. Kysytyimpiä olisivat pienimpien kokoluokkien eli niin sanottujen A- ja B-segmenttien henkilöautot. –Mopoautoille jää jonkinlaista kysyntää, koska niitä ei tällä päätöksellä kielletä eikä voidakaan kieltää, Kallio huomauttaa.