Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Ratikan liikennöitsijä voidaan valita jo huhtikuussa, ensimmäiset pudotetaan kisasta tammikuussa: "Suurin piirtein tällaista määrää odotettiin"

Tampereen kaupunki on julkistanut yhtiöt, jotka ovat mukana raitiotien liikennöitsijän kilpailutuksessa. Osallistumishakemuksen tarjouskilpailuun jätti määräaikaan mennessä seuraavat kuusi ehdokasta: Ab Stockholms Spårvägar, Go-Ahead Finland Oy, Länsilinjat Oy, Transtech Oy, VR-Yhtymä Oy ja Väinö Paunu Oy. Tampereen joukkoliikenteen suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen, odotettiinko tällaista määrää liikennöinnistä kiinnostuneita? –Suurin piirtein tällaista määrää odotettiin. Markkinavuoropuhelua on käyty ennen tarjouspyynnön julkaisua lokakuulta 2017 asti. Mukana on ollut vajaat 10 yritystä, myös kaikki osallistumishakemuksen jättäneet. Kilpailun toteutumisen näkökulmasta osallistumishakemuksia tuli ihan hyvä määrä. Onko kaikkien ehdokkaiden kanssa jo käyty neuvotteluja? –Nämä yritykset, jotka jättivät hakemuksen, ovat olleet jollakin tasolla mukana markkinavuoropuhelussa, eli mitään suuria yllätyksiä ei tullut. Varsinaisia neuvotteluitahan ei ole käyty, ne kuuluvat hankintavaiheeseen. Mitä tiedetään osallistumishakemuksen jättäneestä ruotsalaisesta yrityksestä? –Ab Stockholms Spårvägar liikennöi Tukholmassa kahta raitiotielinjaa. Onko ruotsalainen yritys potentiaalinen kilpailija muille? –Tässä vaiheessa on turha lähteä arvioimaan vielä ehdokkaiden menestymismahdollisuuksia, se selviää tarjouskilpailun aikana. Siinä vaikuttavat hinta- ja laatutekijät. Mitä käytännössä tarkoittaisi, jos ruotsalaiset voittaisivat liikennöinnin? –Tässä vaiheessa emme vielä tiedä, miten kukin yritys on ajatellut asian hoitaa. Hakemuksissa ei vielä kuvata tarkasti sitä, miten palvelu tuotetaan. Myöhemmässä vaiheessa tarjouskilpailua mukaan valitut jättävät alustavan tarjouksen, jossa kuvataan tarkemmin, kuinka liikennepalvelu Tampereen raitiotielle on ajateltu hoitaa. Miten liikennöitsijän valinta nyt etenee? –Selvitämme lähipäivien aikana, että hakemukset täyttävät soveltuvuusvaatimukset. Yrityksiltä edellytetään lakisääteisten velvoitteiden hoitamista, kokemusta jostain muualta joukkoliikenteen hoitamisesta, sekä tiettyä liikevaihtotasoa. Paljonko liikennöinnin arvo on? –Arvio raitiotien osalle 1 on enintään 6 miljoonaa euroa vuodessa. Tarkoitus on ajaa kahta linjaa 8 vuoroa tunnissa maanantaista lauantaihin ja 4 vuoroa tunnissa sunnuntaisin. Mikäli matkustajamäärä kehittyy hyvin, niin liikennettä voidaan tihentääkin, ja se on laskettu tuohon mukaan. Mitä tapahtuu sen jälkeen, kun hakijoiden edellytykset on tarkistettu? –Teemme virallisen päätöksen, että kaikki, joiden soveltuvuusvaatimukset täyttyvät, otetaan mukaan varsinaiseen tarjouskilpailuun. Tammikuun loppupuolella yritykset jättävät ensimmäiset alustavat tarjoukset, jotka liittyvät palvelun laatuun kehitysvaiheen osalta. Tarjoukset arvioidaan, ja enintään neljä pääsee jatkoon. Milloin liikennöitsijä valitaan? –Tammikuun jälkeen käydään kaupalliset neuvottelut ja kehitystyöpajat. Lopullisten tarjousten jättö on tämän hetken aikataulun mukaan huhtikuun puolessa välissä.Ajatuksena on, että saisimme päätöksen tehtyä huhtikuun aikana. Tavoitteena on, että ensi kesänä saisimme sopimuksen valitun liikennöintiyrityksen kanssa ja pääsisimme suunnittelemaan liikenteen käynnistämistä. Mitkä markkinavuoropuheluissa mukana olleet yritykset jäivät pois tarjouskilpailusta? –Mukana olivat myös kansainväliset konsernit Transdev ja Nobina, joilla on molemmilla bussiliikennetoimintaa pääkaupunkiseudulla. Tampereen kaupunki kilpailuttaa raitiotien liikennöinnin talven 2018–19 aikana Osallistumishakemuksen tarjouskilpailuun jätti 17.12.2018 kello 12 mennessä Ab Stockholms Spårvägar, Go-Ahead Finland Oy, Länsilinjat Oy, Transtech Oy, VR-Yhtymä Oy ja Väinö Paunu Oy. Tampereen kaupunki vastaa lippujärjestelmästä ja kerää lipputulot samoin kuin bussiliikenteessä. Liikennöintisopimus jatkuu vuoteen 2031 asti.