Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampere nimittää jalankulkijaa katujen kuninkaaksi, mutta ohittaa hänen kysymyksensä

Keskustassa jalankulkija on katujen kuningas. Näin sanotaan sivulla 26 Tampereen keskustan kehittämisohjelmassa. Viiden tähden keskustaksi nimetty ohjelma kokoaa Tampereen tavoitteita keskustastaan aina vuoteen 2030 saakka. Jalankulkijan tulevaisuutta sivutaan tämän tästä myös kaupungin kaavamuutoksista järjestämissä yleisötilaisuuksissa. Vaikka jalankulkijaa nimitetään keskustan strategiassa katujen kuninkaaksi, hän jää kysymyksineen usein vaille vastauksia. Autojen liikennevirrat kerrotaan tilaisuuksissa hyvin tarkasti, mutta jalankulkijalle sanotaan ylimalkaisesti, että sinut otetaan kyllä huomioon ainakin viidessä keskusta-alueen suunnitelmassa. Näin ei voi jatkua pitkään, sillä keskustaan tulijat ovat lopulta jalankulkijoita kaikki tyynni. Auto jää parkkiluolaan, ja askel vie määränpäähän myös astuessa bussista tai parin vuoden kuluttua starttaavasta ratikasta. Halu asua Tampereen keskustassa kasvaa. Äskettäin Pellervon taloustutkimuksen PTT:n ekonomisti Lauri Vuori arvioi, että Tampere on voimakkaimmin kaupungistuva pääkaupunkiseudun lisäksi. Hän sanoi, että näillä alueilla halutaan asumaan keskustaan, vaikka työpaikka sijaitsisi keskustan ulkopuolella. Joulukuussa Amuritunnelin ja Näsikallion eritasoliittymän asemakaavan valmisteluaineistoa esittelevässä yleisötilaisuudessa jalankulkijoille luvattiin, että tarkkaa tietoa jaetaan tulevissa tilaisuuksissa. Lupaus kannattaa lunastaa pian. Muutoin kehittämisohjelman kauniit sanat alkavat kuulostaa pelkältä helinältä. Usein kaupunkilaista pyydetään katsomaan kauas. Siellä siintävät ne vuodet, jolloin olisimme kaikki valtiaita. Noita vuosia odotellessa jalankulkija törmää paikkoihin, joissa suunnittelija on katsonut kyseistä kohtaa kilometrien tai kymmenien kilometrien päästä. Toisinaan niin sanottu ihmisen luonnollinen reitti otetaan myöhemmin kaupungin suunnitelmiin, jos väki esimerkiksi kuluttaa puiston nurmea määrätietoisin askelin tietystä kohdasta. Aina ei voi jättää jälkeään nurmeen. Esimerkiksi etelästä on upeaa lähestyä keskustaa Ratinan alikulun kautta, mutta samaan aikaan osa lähiasukkaista ottaa ison riskin oikoessaan Tampereen valtatien yli aivan muualta kuin alikulusta tai edes liikennevaloista. Luontevin reitti olisi löytynyt ja löytyisi asukkaiden nahoissa kävellen ja heitä kuunnellen. Jos näin tehtiin, se ei näy toteutuksessa. Alue on ahdas ja muutokset ovat kalliita, mutta kalliita ovat ihmisetkin. Lähiaikoina kävelen juttua varten Tampereen keskustassa Liikenteen tutkimuskeskus Vernen tutkijan kanssa. Jos sinulla on hänelle kysymyksiä jalankulusta keskustassa, lähetä ne sähköpostiosoitteeseen jaana.kerola@aamulehti.fi.