Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Jukola 2019 Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Takausmaksut pitää ottaa käyttöön vaikka vaiheittain

Suomen valtion epäsuorat vastuut – takaukset ja takuut – ovat moninkertaistuneet muutaman viime vuoden aikana. Suurin harppaus on tullut vientitakuissa, joiden tavoitteena on lisätä suomalaisten tuotteiden vientiä. Kasvu kertoo, että Suomessa rakennettavat Meyerin laivat ja Nokian matkapuhelinverkot ovat käyneet kaupaksi. Takuiden ja takausten käytössä Suomi on EU:n innokkain maa. Julkisessa keskustelussa usein kuulee väitteen, ettei Suomi tue tai auta yrityksiään yhtä paljon kuin kilpailijamaat. Vientitakuissa tuon väitteen voi hyvin haastaa: sen verran omassa mittaluokassaan Suomi tällä hetkellä liikkuu. Takausten ja takuiden määrä on niin suuri, että valtiovarainministeriön virkamiesjohto perää tarkempaa näkymää tulevaisuudesta: kuinka paljon ja mihin hintaan valtio takauksia myöntää? Finanssineuvos Pauli Kariniemi totesi ( AL 16.12.), että takaus on halpa siihen asti, kunnes siitä tulee kallis. Tuohon moniselitteiseen ilmaisuun tiivistyy keskeinen osa takausten ja takuiden petollisuutta. Niin kauan kuin laivoja ja tietoverkkoja ostavat asiakkaat pystyvät maksamaan ostoksensa, tilanne on hallinnassa. Sitten kun satojen miljoonien laiva- tai tietoverkko-ostoksen tehnyt asiakas joutuu ongelmiin, jälki voi olla rumaa. Valtiovarainministeriön riskiraportin mukaan valtioneuvosto on vuosien kuluessa luonut maan tavan, jossa valtio ei ota maksua takauksista. Tämä on hyödyttänyt erityisesti Finnveraa ja sen asiakkaita. Lain mukaan maksuttomuus on mahdollista erityisistä syistä. Takauksissa erityisistä syistä on tullut pysyvä olotila. Jos valtioneuvosto keräisi maksut, valtion kassaan kilahtaisi vuosittain 260 miljoonaa euroa. Takausten ja takuiden tarkastelu pelkästä riskinäkökulmasta on liian yksipuolista. Niiden avulla Suomeen syntyy tuhansia työpaikkoja, merkittävä määrä verotuloja ja osaamista. Hyöty levittäytyy laajalle koko maahan isojen yritysten pitkien toimitusverkostojen kautta. Ihan kokonaan hyöty ja arvonlisäys eivät jää Suomeen, koska tarvikkeita ja osia tulee myös ulkomailta. Suomi ei voi vetäytyä takauksista ja takuista, koska ne ovat yksi keino kilpailla tilauksista ja töistä. Sen sijaan valtionneuvoston on syytä lopettaa pysyvä erityisten syiden -käytäntö takausmaksuvapautuksissa.