Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Posti odottaa: Edessä voi olla kaikkien aikojen pakettimaanantai

Aloitetaanpa matematiikalla. Jos postin joululiikenne sujuu tänä vuonna aiempaan malliin, suomalaiset lähettävät toisilleen noin 26 miljoonaa joulukorttia. Näistä vajaa kolmannes, kahdeksan miljoonaa, kulkee Tampereen Multisillan lajittelukeskuksen kautta. Noin yhdeksänkymmentä prosenttia korteista sujahtaa vaivatta koneellisen lajittelun läpi, eli kone pystyy automaattisesti lukemaan kortin postinumeron. Se on paljon, vaikka yksittäinen lajittelukone käsittelee 20 000–30 000 korttia tunnissa. Loput tarvitsevatkin sitten ihmissilmää esimerkiksi tulkitsemaan kehnoa käsialaa. Yhteensä Postissa työskentelee noin 3 000 kiireapulaista joulun lajittelu-, kuljetus- ja asiakaspalvelutöissä. Tampereen keskuksessa heitä on 175. Vaikeinta kortin on löytää perille, jos osoitetiedot ovat puutteelliset. Perjantaina Multisillassa osoitteita selvittänyt Minna Vainikka törmäsi esimerkiksi korttiin, jossa oli vain vastaanottajien nimi ja paikkakunta. Niilläkin tiedoilla pärjätään, jos nimi on tarpeeksi epätavallinen, mutta Matti Mäkinen -tyyppisten vastaanottajien suhteen ei kannata toivoa liikoja. –Asepalvelukseni aikana tuli joulukortti osoitteelle Jarmo Ainasoja , Riihimäen lähimetsä, Postin ohjauskeskuksen johtaja muistelee. Hän palveli Viestirykmentissä. Ainasoja vastaa valtakunnallisesti Postin joululiikenteestä; hänen työtoverinsa kutsuvat miestä leikkisästi päätontuksi. Ainasojan mukaan osoitetietojen lisäksi tärkeää olisi huolehtia pakettien oikeasta puhelinnumerosta, sillä saapumisilmoitukset tulevat tekstiviesteillä. Logistisen ketjun alkupäässä ongelmia voivat aiheuttaa vaikkapa laivaliikennettä hidastavat Itämeren myrskyt. Tiekuljetukset kärsivät nekin kehnoista olosuhteista. Siinä, missä kirjepostin määrä on laskussa, verkkokauppa piristää pakettikuljetusten markkinaa. Viime vuonna Posti toimitti yli 40 miljoonaa pakettia, ja kuluvan vuoden Black Friday -tarjouspäivän jälkeisellä viikolla 48 paketteja kulki huimat 1,3 miljoonaa. –Se on aika paljon. Jos viime vuoden merkit pitävät paikkansa, ensi viikon maanantai on vuoden kaikkein kovin yksittäinen päivä. Sen pitäisi ylittää Black Fridayn jälkeinen maanantai, kun meidän lävitsemme meni 280 000 pakettia, Ainasoja arvioi. –Myös palautusluvut ovat kasvussa. On kiinnostavaa etteivät suomalaiset verkkokaupat ole ottaneet käyttöön palautusmaksua. Tampereen keskuksen lajittelupäällikkö Jari Lantela toteaakin, että joulusesonki tuntuu palautusten muodossa vielä pyhien jälkeen. Postin havaintojen mukaan kuluttajien ostotottumukset ovat muuttuneet. Kiinalaisista verkkokaupoista tulevien ostosten määrä on vähentynyt. –Eurooppalaisia ja suomalaisia verkkokauppoja käytetään paljon. Tosin kun suomalainen ostaja tilaa suomalaisesta verkkokaupasta, niiden tavaravarastot voivat sijaita Ruotsissa, Tanskassa tai Saksassa. Mutta niin tai näin, kysyntä on eurooppalaistunut, Ainasoja tiivistää. Verkkokaupassa on edelleen kasvupotentiaalia. Ainasojan mukaan Suomessa ollaan hieman jäljessä ruotsalaista kehitystä, mutta jo Tanskassa, Saksassa ja Englannissa kuluttajat ostavat verkosta kolme-neljä kertaa enemmän tavaraa kuin Suomessa.