Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Vihreiltä noin 14 miljardin euron ratapaketti – rahoitus ruuhkamaksuilla ja lentoverolla, hankeyhtiö myös mahdollinen

Vihreät perustelee Suomi raiteille -pakettiaan ennen kaikkea ilmastonmuutoksen torjumisella. Haavisto sanoo, että vihreiden paketissa on samoja elementtejä kuin liikenteen ilmastotyöryhmän keskiviikkona julkistamassa loppuraportissa. Ryhmän mukaan liikkuminen painottuisi jatkossa yhä voimakkaammin joukkoliikenteeseen, jotta liikenteen kasvihuonekaasupäästöt saadaan Suomessa nollaan vuonna 2045. Vihreiden kolme keskeistä investointikohdetta ovat Helsinki-Turku-välin tunnin juna, Helsinki-Tampere-Oulu-päärata ja itärata. Nämä edellyttävät Helsingin keskustan alle suunniteltua Pisara-rataa ja lentorataa, jotta Helsingin päärautatieasemalla pystytään hoitamaan lisääntyvä liikenne. Vihreiden paketissa on myös panostuksia pikaratikoihin Tampereelle, Turkuun ja pääkaupunkiseudulle. Vihreiden varapuheenjohtaja Veli Liikanen sanoo, että puolueella ei ole kantaa siihen, mikä raidehankkeista toteutetaan ensin, jos rahoitus ei riitä kaikkiin. Liikasen mukaan hankkeet kytkeytyvät toisiinsa. Esimerkiksi Espoon seudulla tarvitaan investoinnit myös Turun tunnin junaa varten. Vihreiden mukaan investoinnit raiteille olisivat hyvää aluepolitiikkaa. –Alueiden kehitykselle olisi plussaa, kun matka-ajat lyhenisivät, Haavisto sanoo. Vihreiden ohjelman mukaan Turkuun ja Tampereelle pääsisi Helsingistä reilussa tunnissa, Kuopioon ja Joensuuhun reilussa kolmessa ja Ouluun alle neljässä tunnissa. Budjettirahaa lisää Vihreät arvioi ratapakettinsa hinnaksi 12-14 miljardia euroa. Toteutusaika olisi noin 20 vuotta. Vihreiden mielestä raideinvestoinnit on saatava liikkeelle heti tulevan hallituskauden alussa. Valtio käyttää rataverkkojen investointeihin nykyisin noin 500 miljoonaa euroa vuodessa. Vihreät nostaisi vuotuisen rahoituksen 600-700 miljoonaan euroon. Lisärahoitusta vihreät hakisi ruuhkamaksuista ja lentoveron tuotoista. Myös EU-rahoituksen tasoa on puolueen mielestä mahdollista nostaa. Liikasen mukaan ruuhkamaksuja voisi tulla pääkaupunkiseudulle, koska maksuja olisi oikeudenmukaisinta periä siellä, missä on eniten autoja ja julkisen liikenteen vaihtoehtoja. Ruuhkamaksujen periminen vaatii uutta lainsäädäntöä. Nykylait eivät salli ruuhkamaksuja. Kansallista lentoveroa vihreät esitti jo vaihtoehtobudjetissaan päästöjen hillitsemiseksi. Hankeyhtiöt mahdollisia On epätodennäköistä, että liikenteen suuria hankkeita pystytään toteuttamaan budjettirahoituksella, vaan uusien nopeiden raideyhteyksien rakentaminen vaatisi uudenlaisia rahoitusmalleja. Liikenne- ja viestintäministeriössä ja valtiovarainministeriössä selvitetään hankeyhtiöiden käyttöä. Myös Haavisto korostaa, että mahdollisuuksia raideyhteyksien rahoittamiseen hankekohtaisten yhtiöiden avulla on syytä selvittää. Vihreiden mukaan esimerkiksi asemaseutujen maan arvonnousua voitaisiin hyödyntää. Vihreät painottaa, että hankeyhtöiden enemmistöomistuksen tulee säilyä julkisilla toimijoilla. Puolueen mielestä eläkeyhtiöt sopisivat hyvin mukaan hankeyhtiöön.