Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Jukola 2019 Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Valtiontakaukset ja laivatilaukset tuovat työtä Pirkanmaalle – Mouhijärvellä tehdään laivoihin moottorien ja sisustuksen osia

Valtiontakausten synnyttämä pitkä toimitusketju tuo työtä Pirkanmaalle. Sastamalan Mouhijärvellä lämminverihevosten naapurissa tehdään osia Turun telakan risteilijöihin – ja lukuisiin muihin laivoihin. –Emme tee mitään suoraan telakoille, vaan olemme isompien osatoimittajien ketjussa. Toimimme alumiinipursottajien ja valmiita kokonaisuuksia tekevien systeemitoimittajien välissä. Osa tuotteista menee laivoihin myös niin, että emme tekovaiheessa edes tiedä niiden päätyvän merenkulkuun, hallintojohtaja Heimo Honkala kertoo. Honpumet toimii Mouhijärvellä Sastamalassa. Honkala on alumiinin työstöön erikoistuneen Honpumet oy:n osakas. Yhtiön tekemiä osia käytetään muun muassa laivojen sähkömoottoreissa, apu- ja pääkoneissa, parvekkeissa ja sisustuksessa. Moottoripuolella Honpumetin asiakkaana on Hydro (Wärtsilän moottoreita) ja parvekkeissa Jukova. Honkala muistuttaa, että meriteollisuuden tuotteet eivät ole yhtiön tukijalka. Ne ovat enemmänkin tärkeä apujalka. –Laivoissa käytetään paljon alumiinia. Me olemme mukana hyvin kapealla tuotealueella. Meriteollisuuden osuus liikevaihdostamme vaihtelee vuosittain. Välillä se voi olla 20 prosenttia, välillä 5. Keskimäärin se voisi olla kymmenen prosenttia vuodessa. Alun perin maatalouden sivuelinkeinona alkaneen Honpumetin palveluksessa on nyt 43 ihmistä. Viime vuonna yhtiön liikevaihto oli 4,2 miljoonaa euroa. Honkala järkeilee niin, että meriteollisuus työllistää yhtiössä neljä ihmistä pysyvästi. Kiskokalusto eli junien ja metrojen osat ovat Honpumetin toiminnan kulmakivi. Yrityksen ohjelmassa on yli tuhat erilaista junissa ja metroissa käytettävää tuotetta. Kiskokaluston osuus yhtiön liikevaihdosta on 40–45 prosenttia. Mouhijärveltä saattaa tulla osia myös Tampereen ratikoihin, sillä Skoda on Honpumetin asiakkaana mutkan kautta. Honkala arvioi, että valtioiden takausjärjestelyt vääristävät kansainvälistä kilpailua, mutta: –Muut maat tukevat yrityksiä vielä enemmän kuin Suomi. Olisi hyvä, jos päästäisiin edes samalla viivalla kilpailijoiden kanssa. Miljardien laivakaupoissa pienikin hyöty rahoituksessa tarkoittaa miljoonia euroja. Siksi nämä ovat tärkeitä asioita. Honpumetin tilauskirjat ovat täynnä. –Nyt voi nähdä, että ensi kesälomiin asti on täysi vauhti päällä. Se on pitkä aika tilauskonepajalla. Ottaisimme vaikka muutaman ammattilaisen lisää, jos heitä olisi tarjolla. Automaatiota Tampereelta Valmetin automaatiojärjestelmiä on jo vuosia käytetty laivojen ja etenkin risteilijöiden automatisoinnissa. Tampereen Rantaperkiössä kehitetään varsinaisia automaatiojärjestelmiä samoin kuin niissä käytettäviä sovelluksia. Myös projektitoimitukset esimerkiksi Meyerin Turun telakan uusiin risteilijöihin tulevat Tampereelta. Automaatioliiketoiminnan johtaja Sami Riekkola kertoo, että merenkulun järjestelmillä ja projektitoimituksilla on kymmenien henkilötyövuosien työllistävä vaikutus Tampereella. Valmetin automaatioliiketoiminnalla on Tampereella noin 500 ihmistä. Yhtiö ei julkista merenkulun tilausten osuutta myynnistään. Viime vuonna Valmetin automaatioliiketoiminnan liikevaihto oli 297 miljoonaa euroa. Tällä hetkellä Valmetin järjestelmiä on käytössä noin 260 laivassa maailman merillä. Niitä on risteilijöissä ja muissa aluksissa. Risteilijöissä automaatiojärjestelmät ovat koko aluksen kattavia paketteja yksittäisen hytin ilmastoinnin säätämisestä koko laivan energiankulutuksen optimointiin. Riekkola toteaa, että valtiontakauksia ei suoraan käytetä automaatioprojektitoimituksissa. –Takaustoiminnalla on toki suuri vaikutus suomalalaistelakoiden kilpailukykyyn. Telakat ovat paljon kehittäneet omaan toimintaansa, mutta niiden on oltava kilpailukykyisiä jokaisella osa-alueella. Kilpailua tulee lisää varsinkin Aasiasta. Riekkola sanoo, että Valmet pystyisi toimittamaan automaatiota esimerkiksi kiinalaistelakoille, mutta silloin suomalaisten mahdollisuus osallistua projekteihin olisi vaikeampaa. Automaation ohella Valmet toimittaa Tampereelta laivoihin savukaasupesureita. Alun perin voimalaitosten savukaasujen puhdistukseen kehitetty teknologia on skaalattu rikkipesureiksi laivoihin. –Näiden laitteiden tilauskanta on kasvanut merkittävästi lähimmän vuoden aikana. Kauppoihin liittyy aina automaatiota. Niitä tehdään myös muihin laivoihin kuin risteilijöihin.