Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Ennusteluvut pöytään: Täyssähköautot maksavat vuonna 2025 yhtä paljon kuin tavalliset autot, sitten ne yleistyvät rytinällä

Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä asettaa Suomelle kovan sähköautotavoitteen. Tavoitteena on noin 670 000 sähköautoa ja noin 130 000 kaasuautoa vuonna 2030 ja noin 2 miljoonaa sähköautoa ja noin 250 000 kaasuautoa vuonna 2045. Luvut ovat hurjia. Juha Sipilän (kesk) hallitus on aiemmin ilmoittanut tavoitteekseen ainakin 250 000 täyssähköautoa sekä 50 000 kaasukäyttöistä autoa vuoteen 2030 mennessä. Hallituksenkin tavoitetta on luonnehdittu kunnianhimoiseksi. Työryhmän keskiviikkona julkaistusta loppuraportista ilmenee, että sähköautotavoitteen taustalla on laskelma, jonka mukaan sähköauton hinta tulisi polttomoottoriauton hinnan tasolle vuoden 2025 tienoilla. Tämän minkä jälkeen sähköautot yleistyisivät rytinällä. Laskelmassa sähköautojen osuus olisi vuonna 2025 noin 20 prosenttia. Vuonna 2028 osuus olisi jo yli 40 prosenttia ja vuonna 2030 yli puolet. Vuonna 2040 laskelmassa sähköautoja olisi 90 prosenttia Suomen autokannasta ja loput 10 prosenttia olisivat kaasuautoja. Työryhmän mukaan ”liikenteen verotuksen tulisi johdonmukaisesti ja selkeästi ohjata nolla- ja vähäpäästöisten liikennevälineiden hankintaan ja käyttöön”. –Koska valtaosa ajoneuvon elinkaaren aikaisista päästöistä syntyy ajoneuvon käytöstä, tulisi siirtyä nykyistä vahvemmin hankinnan verottamisesta käytön verottamiseen, raportissa todetaan. Työryhmän raportissa muistutetaan, että kansainvälisesti liikenteen sähköistyminen etenee vauhdilla. –Monet valtiot ja kaupungit ovat asettaneet kunnianhimoisia sähköautotavoitteita seuraavalle vuosikymmenelle. Jotkut maat, kuten Norja, Irlanti, Alankomaat, Slovenia ja Tanska, ovat ilmoittaneet kieltävänsä polttomoottoriautojen myynnin tai tavoittelevansa sen loppumista vuoteen 2030 mennessä, raportissa kirjoitetaan.