Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Chanel innostui suomalaisnaisten keksinnöstä – Luksusmerkki sijoitti Sulapaciin, joka haluaa tehdä muovipurkeista historiaa

Chanelin ylellinen kosmetiikka saatetaan jatkossa pakata muovin sijaan suomalaisen Sulapacin kehittämään biohajoavaan pakkausmateriaaliin. Ranskalainen luksusmerkki on nimittäin lähtenyt mukaan tukemaan kahden suomalaisen tohtorin perustamaa yritystä ensimmäisenä kosmetiikka-alan toimijana. Yrityksen perustajat Suvi Haimi ja Laura Kyllönen väittelivät molemmat tohtoreiksi Tampereella. Chanelin mukaantulosta on uutisoitu niin sosiaalisessa mediassa kuin esimerkiksi Good News Finland -sivustolla. Yrittäjät kertoivat uutisista myös Slush-tapahtumassa. –Olemme asettaneet todella korkean laatustandardin ympäristöä säästävälle materiaalillemme, tavoitteenamme korvata sillä muovi. Olemme todella iloisia voidessamme toivottaa Chanelin, kaikkein vaativinta luksussegmenttiä edustavan johtavan brändin, investoijiemme joukkoon, toteaa toimitusjohtaja Suvi Haimi. –Chanel on ehdottomasti yksi edelläkävijöitä luksussegmentissä sillä he haluavat investoida viimeisimpiin kestävän kehityksen mukaisiin materiaaleihin ja teknologisiin innovaatioihin. Meidän päämäärämme on pelastaa maailma muovijätteeltä, ja pääsimme juuri askeleen lähemmäksi sitä. Haimin ja Kyllösen perustamalla Sulapacilla menee muutenkin lujaa. Puupohjainen pakkausmateriaali on kahminut jo lukuisia palkintoja, ja firma on listattu Wired-lehden toimesta 100 kuumimman eurooppalaisen start up -yrityksen joukkoon. Syy on selvä: biohajoavia, uusiutuvista materiaaleista valmistettuja pakkauksia kaivataan kipeästi vaihtoehdoksi muoviroskalle. Sulapac on aloittanut kosmetiikkapakkauksista, ja kotimaassa asiakkaita ovat jo muun muassa Lumene, Berner ja luonnonkosmetiikkayhtiö Naviter. –Seuraavaksi etenemme elintarviketeollisuuteen. Olemme myyneet materiaali- ja teknologialisenssin Stora Ensolle. Se auttaa meitä maailmanlaajuisessa lanseerauksessa, Haimi kertoi kesäkuussa. Chanelilta kuului ekologisia uutisia jo viime viikolla, kun luksusmerkki ilmoitti luopuvansa eksoottisten nahkojen ja turkisten käytöstä tuotteissaan ja perusteli päätöstä eettisillä standardeilla. Brändi seuraa ilmoituksellaan monen muun muotitalon – kuten Versacen, Guccin ja Michael Korsin - jalanjäljissä. Sulapac-investointi on looginen jatkumo muotitalojen ekologisille ja eettisille pyrkimyksille, joissa on trendin sijaan kyse jo väistämättömästä ilmiöstä. Lue myös: Tampereella tohtoreiksi väitelleet Suvi Haimi ja Laura Kyllönen halusivat pelastaa maailman muoviroskalta ja perustivat yrityksen – Sulapac valmistaa biohajoavia kosmetiikkapakkauksia