Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Vaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Miksi tamperelainen haluaa jumittaa yksin autossaan aamuruuhkassa? On olemassa yksinkertainen keino korjata ongelma

Kuljen arkiaamuisin töihin bussilla, koska se on kätevämpää ja usein jopa nopeampaa kuin henkilöautolla. Jos ajan omalla autolla töihin aamukahdeksaan tai yhdeksään, eteneminen tyssää yleensä Nekalan tietämillä. Siitä eteenpäin muutaman kilometrin matka keskustassa vie helposti vartin. Linja-auto ei näissä ruuhkissa jumita. Viinikan liikenneympyrän lähistölle muodostuvan autojonon ohittaa bussikaistalla ja Hämeenpuiston valoissa nytkyttämisen välttää, koska reitti kulkee suoraan Hatanpään valtatieltä Keskustorille. Bussin kyydissä olen usein ihmetellyt, miksi niin moni tamperelainen haluaa jumittaa yksityisautossaan aamuruuhkassa. Viimeisimmän tutkimuksen mukaan 48 prosenttia kaupungin alueella liikkuvista kulkee matkansa henkilöautolla. Yksityisautoilun määrä kaupungissa hämmästyttää varsinkin nykyisin, kun keskusta-alueesta on tullut entistä hankalampi paikka autoilla Hämeenkadun muutosten ja ratikkatyömaan takia. Juuri työmatkailussa joukkoliikenteen pitäisi olla varteenotettava vaihtoehto yksityisautoilulle. Tampereella on kunnianhimoinen tavoite olla hiilineutraali kaupunki vuonna 2030 . Tavoitteen saavuttaminen vaatii merkittäviä leikkauksia päästöissä. Päästöraportin mukaan tieliikenne on isoin yksittäinen päästöjen aiheuttaja ja muodostaa 29 prosenttia kaupungin päästöistä. Siksi Tampereen on pakko vähentää yksityisautoilua ja lisätä joukkoliikennettä radikaalilla tavalla. Henkilöautojen päästöihin lasketaan kaikki Tampereen alueella liikkuvat, eli myös lähikunnista töihin tulevat. Nyt Tampereella 48 prosenttia kulkee henkilöautolla, ja määrän pitäisi vähentyä 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Joukkoliikenteellä taas kulkee vain 12 prosenttia, mutta osuuden pitäisi nousta 21 prosenttiin. Kaupungin asiantuntijoiden mukaan juuri liikenteen päästöjen leikkaaminen on kaikkein vaikeinta. Varsinkin, jos joukkoliikenteellä kulkeminen on kankeaa. Ratikka auttaa linjan varrella asuvia. Toimiva kokonaisuus vaatii kuitenkin huomattavia parannuksia bussiliikenteessä ja lähijunien määrässä koko Tampereen seudulla. On olemassa yksinkertainen keino aloittaa kaupunkiseudun liikenteen kehittäminen sujuvammaksi: lasketaan bussilipun hintaa ja lisätään vuoroja. Nyt esimerkiksi kolmen vyöhykkeen kuukausilippu maksaa 69 euroa. Aluksi voisi kokeilla vaikkapa laskea hintaa 40 euroon ja katsoa, mitä tapahtuu. Se olisi selkeä keino kannustaa ihmisiä liikkumaan joukkoliikenteellä – varsinkin kun se alkaa olla jo nyt miellyttävämpää kuin henkilöautolla ruuhkissa jumittaminen.