Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Läntiselle kehätielle on nyt jo pakko tehdä jotain – pitääkö työmatkaliikenne ohjata moottoritieltä muualle?

Tiistai-iltapäivä Tampereen läntisellä kehätiellä: Kilometrien autojonot seisovat käytännössä paikallaan. Häytysajoneuvot hakevat tietään ruuhkien läpi. Kolme peräänajoa noin kymmenen kilometrin ja puolentoista tunnin sisällä. Tällainen päivä on Tampereen, Pirkkalan ja Nokian alueita halkovalla moottoritiellä kohta enemmän sääntö kuin poikkeus. Yksinkertaisin päätelmä on nopeasti tehty. Jotain on tehtävä. Seuraavaksi on sitten nostettava pöydälle kysymys, mitä. On helppo harmitella sitä, että kehällä eli Pyhäjärventiellä ajetaan liian nopeasti ja liian pienillä turvaväleillä. Autoilijoiden ajotapoja vain ei kovin nopeasti pysty muuttamaan, vaikka kuinka onnettomuuksista raportoitaisiin ja niiden syistäkin kerrottaisiin. Tähän mennessä on ollut käytettävissä vain yksi selvä normiohjaava tapa vaikuttaa moottoritien liikennöintiin. Nopeusrajoituksia on tilanteen mukaan voitu säätää alemmas normaalista sadan kilometrin tuntivauhdista. Kun ensin tulevat ensilumet ja sitten taas kosteaa myöhäissyksyn pimeyttä, on 80 kilometriäkin vielä liian korkea nopeusrajoitus. Nastarenkaat autojen alla tarkoittavat näillä ajokeleillä jarrutusmatkojen venymistä. Jos vielä osa kuljettajista kiinnittää samaan aikaan huomiotaan muun autoliikenteen sijasta älypuhelimen viestiliikenteeseen, ovat taas uuden kaaosiltapäivän ainekset koossa. Vaikeaa on myös kolaroineiden autojen saaminen pois hidastamasta liikennettä. Moottoritien jälkeen ruuhkautuvat sitten pienemmät väylät työmatkalaisten hakiessa vaihtoehtoisia reittejä ehtiäkseen hakemaan esimerkiksi lapset ajoissa päivähoidosta. Yksi perusongelma on, että kehä toimii yhtä aikaa läpikulun valtaväylänä ja paikallisliikenteen uomana. Ajotavat eivät kohtaa eivätkä toimi yhdessä. Liittymiä on liikaa lyhyellä matkalla. Lakalaivassa tullaan moottoritielle monesta suunnasta, sitten on pian Partolan liittymä, sen jälkeen uusimpana Linnakallio. Seuraavia stoppeja voivat aiheuttaa Lentoasemantien ja Pirkkalan liittymät sekä Rajasalmen toisella puolella risteäminen Nokian moottoritien ja paikallisväylien kanssa. Pitää pohtia, olisiko työmatkaliikenne saatava ainakin osin pysymään poissa moottoritieltä. Monissa maissa moottoritieliittymiä on harvakseltaan, koska valtaväylät palvelevat eri tarkoitusta kuin kaupunkikadut.