Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Kalkkeeripaperia ei näy, mutta Tampereen linja-autoasema loistaa nyt kuin uudesti syntyneenä

Tampereen linja-autoaseman vihkiäisistä tulee lauantaina 8. joulukuuta kuluneeksi 80 vuotta. Moro kävi asemalla tapaamassa palvelupäällikkö Eija Karhusaarta ja koordinaattori Pekka Rintalaa , jotka ovat yhteensä olleet asemalla ja matkahuollossa töissä noin 80 vuotta. – Tietotekniikka on korvannut paperiset rahtikirjat ja kalkkeeripaperit, mutta muuten perustoiminta jatkuu yhä samaan malliin kuin 80 vuotta sitten, nauraa Karhusaari. Perustoiminta tarkoittaa sitä, että matkalippuja myydään, paketteja lähetetään ja aikatauluja neuvotaan kysyjille. – Ensimmäinen työni täällä oli vastata puhelimeen, kun aikatauluja kysyttiin, Rintala sanoo. Karhusaari puolestaan tuli ensin joulun kiireapulaiseksi rahtimaksuja laskemaan. Linja-autoasemalla lauantain merkkipäivää vietetään tavallisen työn merkeissä ilman juhlallisuuksia. Uusi nousu Juhlapäivää kelpaa viettää, sillä viime vuosina Tampereen kaupunki on peruskorjannut omistamansa rakennuksen hyvään kuntoon. Remontissa on tyylikkäästi kunnioitettu aseman vanhaa tunnelmaa ja ilmettä. – Olemme täällä ylpeitä tästä rakennuksesta. Arvokas rakennus sai arvokkuutensa takaisin remontin myötä, he kiittelevät. Alun perin asema siis valmistui vuonna 1938 ja oli aikanaan Pohjoismaiden suurin ja nykyaikaisin. Aseman suunnittelivat Jaakko Laaksovirta ja Bertel Strömmer . Rakennus on asemakaavalla suojeltu ja edustaa käytännönläheistä ja pelkistettyä funktionalismia. Rakennuksen pituus on 110 metriä ja sen lattiapinta-ala on yli 1 300 neliömetriä. Moni muistaa vielä liikesiivessä sijainneen ravintolan. – Ennen vanhaan ravintola oli niin hieno, että pöydissäkin oli valkoiset pöytäliinat. Nykyään kahvio on hallissa ja ravintolatila liiketilana, Karhusaari kertoo. Kävi ahtaaksi Pakettien määrä on viime vuosina kasvanut niin huimasti, että ovelta ovelle -kuljetukset yrityksiin ja yksityisille keskitettiin uuteen terminaalin Pirkkalaan. Aseman kellarissa on yksityisen yrityksen ylläpitämiä bändikämppiä. Kesällä naapuriin aukesi Ratinan kauppakeskus. Se on lisännyt kävijöiden määrää merkittävästi ja näkyy esimerkiksi aseman kahvion myynnissä. Karhusaarella ja Rintalalla on vain yksi mielipide aseman tulevaisuudesta. –Kyllä tämä linja-autoasema pitää säilyttää linja-autoasemana. Vihittiin käyttöön 8. joulukuuta vuonna 1938. Toisen maailmansodan pommituksissa rakennukseen ei osunut, mutta lähistöllä räjähtäneet pommit rikkoivat ikkunat. Aluksi lähtölaiturit olivat Ratinan puolella ja saapuvat linja-autot ajoivat aseman eteen. Nykyään kaikki matkustajaliikenne toimii etupihalla. Rahtiasema on taas rakennuksen eteläpäädyssä, mutta 1980-luvulla sille rakennettiin oma rakennus Tampereen valtatien varteen. Rakennus on jo purettu.