Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut Linnan juhlat

Harrikka-kaverukset Jukka Kalliomäki ja Tomi Talpio rakentavat pikkutarkkoja malleja historiallisista laivoista: Ihaile taisteluristeilijä Scharnhorstin pienoismallia Moron videolla

Tässä reportaashissa on neljä päähenkilöä, niistä yhden tarina alkoi jo vuonna 1759. Toisen paljon lyhyemmäksi jäänyt tarina alkoi vuonna 1935. Loput kaksi päähenkilöä ovat sitten uudempia vuosimalleja 1950- ja 1960-luvulta. Nokialainen Jukka Kalliomäki ja tamperelainen Tomi Talpio ovat bändi- ja Harrikka-kaveruksia, joiden yhteinen intohimo on myös pienoismallien rakentaminen omavalmisteina eli käytännössä täysin tyhjästä. Kummallakin on hyllyissään isoja upeita pienoismalleja vanhoista laivoista. – Scharnhorstin rungon tein uretaanipalasta, mutten suosittele kenellekään. Oli sen verran arka materiaali ennen kuin siihen tottui, Kalliomäki hymähtää. Saksalainen taisteluristeilijä Scharnhorst on alkukimmoke tarinallemme. Kalliomäki sai juuri sen valmiiksi intensiivisen kahdeksan kuukauden työn jälkeen. Aluksi miehellä oli kädessään puolitoistametrinen kellertävä uretaanipalikka. Ihaile taisteluristeilijää lähietäisyydeltä videolla. –Tunteja en laskenut, mutta puolet olohuoneesta ja keittiön ruokailutila olivat tälle rauhoitettuja ja vielä kylppäri päälle. Omavalmisteen rakentaminen on nimensä mukaista. Valmiita osia ei ole, vaan kaikki kehitellään jostakin. Haastavinta on löytää juuri oikeanlaista materiaalia oikeassa mittakaavassa. Joskus tykinpiippu voi syntyä radion antenneista ja oikeanlainen ankkuriketjun patina neljän kuukauden vedessä liottamisen seurauksena. Monta upotusta Talpio innostui pienoismalleista 1970-luvulla ja Kalliomäki 1980-luvulla. Rakentelun viehätys ei ole pelkkä pikkutarkka näprääminen ja siitä syntyvä lopputulos, vaan suuri osa rakentelua on historiallinen tutkimustyö. – Luemme tekeillä olevasta pienoismallista aina ihan kaiken mahdollisen historiatiedon, Talpio selittää. Nykyään se on netin ansiosta helpompaa kuin ennen. Silloin laivojen piirustuksia ja lähdekirjallisuutta tilattiin ympäri maailmaa. – Ei pelkillä piirustuksilla vielä mitään tee. Lisäksi tarvitaan paljon valokuvia ja yksityiskohtaista tietoa aluksen vaiheista. Mikä siis on Scharnhorstin tarina, tai ainakin sen alkuosa? Schlachtschiff Scharnhorst oli saksalainen taisteluristeilijä toisessa maailmansodassa. Sen pituus oli 235 metriä ja leveys 30 metriä. Rakentaminen alkoi kesäkuussa vuonna 1935 ja alus laskettiin vesille lokakuussa vuonna 1936. Taisteluristeilijä osallistui useisiin isoihin operaatioihin ja upotti kymmeniä liittoutuneiden rahti- ja sota-aluksia. Kalliomäen keittiön pöytäkin kärsi vaurioita sotalaivan rakennusaikana, mutta siinä pöydällä se nyt komeilee alustallaan: toista metriä pitkä Scharnhorstin pienoismalli, jonka mittakaava on 1:192. Yksityiskohtien määrä on häkellyttävä. Koska pikkutarkkojen pienoismallien siirtely on pikkutarkkaa touhua ja ne hajoavat herkästi, lähdemme Kalliomäeltä Pyynikille Talpion luo tutustumaan hänen pienoismalleihinsa. Maailman ainoa Kaapin päältä nostetaan varovasti yksi Talpion pienoismalleista. Se on tarinamme vanhin jäsen HMS Victory. – Pohjan kuparilevytyksen liimasin puolisenttisistä paloista, Talpio näyttää. Noin 70- metrinen Victory on Britannian Kuninkaallisen laivaston amiraalin Horatio Nelsonin lippulaiva, jonka kannelle amiraali myös kuoli saatuaan osuman luodista Trafalgarin taistelun alussa 21. lokakuuta 1805. Victoryn rakentaminen alkoi vuonna 1759, ja se laskettiin vesille vuonna 1765. Nykyään museolaivana toimiva alus on maailman ainoa jäljellä oleva sotalaiva, joka on osallistunut Ranskan vallankumouksen sotiin ja Napoleonin sotiin. Talpion pienoismalli on hykerryttävää tutkittavaa pikkutarkkuudessaan. Hyllyillä on lisää laivoja ja vitriinissä kolme isoa pienoismallia. Hän näyttää niistä keskimmäistä. – Tuon taistelulaivan rakentamiseen käytetyillä työtunneilla olisi rakentanut omakotitalon ja tehnyt vielä pihatyöt päälle. Pakko on vielä kysyä miehiltä, että eikö tässä pikkutarkassa askaroinnissa koskaan mene hermot? – Joskus menee yöunet yksityiskohtia miettiessä, mutta kyllä tämä on kivaa. Rakentaessa aika kuluu ja hermo lepää, sanoo kumpikin. Entä Scharnhorst? Se upposi Nordkapin edustalle 26. joulukuuta vuonna 1943 taistelussa englantilaisia sotalaivoja vastaan.