Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Tamperelaisen koulun lähellä on erityisen vaarallinen suojatie, johon luvataan merkittäviä parannuksia vasta muutaman vuoden päästä – "On yritetty ehdottaa kaikkea mahdollista"

Vanhemmilla ja koululla on paljon ehdotuksia Tampereen Nekalan Kuokkamaantien suojatien turvallisuuden parantamiseksi, mutta kaupunki lupaa merkittäviä parannuksia vasta vuosien päästä. Vauhti on Kuokkamaantiellä kova. Yhden ekaluokkalaisen vanhempi kertoo, että välillä hän on joutunut laittamaan käden eteen, että autot ymmärtäisivät pysähtyä suojatien kohdalla. Vanhemmat ovat ehdottaneet suojaksi hidasteita, edes irtonaisia. Tampereen yliopiston normaalikoulu on osoitteessa Kuokkamaantie 16. Normaalikoulun puolelta on ehdotettu monia turvallisuutta parantavia ratkaisuja: pysäköinti- ja pysähtyminen kielletty -alueen laajentamista suojatien liepeillä, liikennevaloja, nopeusvalvontaa, valaistuksen parantamista ja visuaalista hidastetta eli keskikorokkeen pidentämistä. Tiistaina aamupäivällä Annika Paala ohjasi 2A-luokkaa esimerkin vuoksi suojatien yli. –Tätä suojatietä joudutaan sahaamaan, koska jouluun saakka käsityö- ja liikuntatunnit ovat Nekalan koulun puolella. Onneksi usein ryhmällä on kaksi ohjaajaa suojatien ylityksessä, kertoo Annika Paala. –On vahvaa sanoa, että Kuokkamaantien suojatie on aina ollut erityisen vaarallinen. Itselläni on pieniä lapsia, joten tiedostan sen, että pieni lapsi liikenteessä on aina vaarassa, sanoo Erno Saarikko , joka vastaa turvallisuusasioista Normaalikoululla. Jättöliikenne on vaara Erno Saarikko nostaa esiin yhden seikan, johon lasten vanhemmat voivat vaikuttaa itse. –Tässä riskin aiheuttavat vanhemmat itse, kun pysähtyvät hätäisesti suojatien lähelle ja jatkavat siitä matkaansa. Tämä on inhimillistäkin. Hyvässä maailmassa vanhemmat jättäisivät lapsensa vähän kauemmas suojatiealueesta, jotta liikenne olisi sujuvampaa suojatien kohdalla. Viime vuoden syksyllä alakoulun 5–6-luokkalaiset siirtyivät Kuokkamaantien koulurakennukseen ja lukiolaiset siirtyivät Atalpaan yliopiston kampukselle. Kaikkea on yritetty –Sanoisin niin, että koulun puolelta on yritetty ehdottaa kaikkea mahdollista turvallisuuden parantamiseksi Kuokkamaantien suojatiellä. Siinä on 40 kilometriä tunnissa nopeusrajoitus, mutta leveä tie houkuttelee. Syyllinen istuu silloin ratin takana. Olisi hyvä, jos lähellä suojatietä ei saisi parkkeerata, vaan "suoja-aluetta" laajennettaisiin ja näkyvyys paranisi, sanoo Erno Saarikko. Viime vuoden syksyllä saatiin paikka kiertävän nopeusnäytön listoille. Nopeusnäyttöä ei voi pitää samassa paikassa jatkuvasti, koska se kärsii herkästi inflaation eikä enää vaikuta nopeutta laskevasti. Kahvila Marin asiakkaista osa pysäköi hiekkakentälle isoja autoja. Tästä on mietitty sitä, että jatkossa sisäänajo ei olisi Kuokkamaantieltä vaan Erätieltä. Tämä vähentäisi kääntyvää liikennettä. Erno Saarikko ymmärtää myös, että kaupunki ei voi kaikkia turvallisuusehdotuksia toteuttaa. –Olisi hyvä, että ratkaisut olisivat pysyviä ja katusuunnittelussa otettaisiin pikkukoululaiset entistä paremmin huomioon. Olemme todella koululta ehdottaneet kaikkea, mitä vain olemme keksineet tilanteen parantamiseksi. Alikulku- tai ylikulku voisi olla paras ratkaisu, mutta ymmärrän, että ei kaikkea voi saada. Vanhemmat ovat olleet aktiivisia kaupungin suuntaan. Ekaluokkalaisen isä ehdotti hidasteiden lisäksi myös tehokkaampaa valaistusta suojatien kohdalle. Useampi vanhempi on tiukasti samaa mieltä siitä, että turvallisuutta pitää parantaa ja aikonut ottaa kaupunkiin yhteyttä. Vanhemmille on ilmeisesti sanottu, että on tehokkaampaa, jos he ovat yhteydessä kaupunkiin. Kuokkamaantien liikennettä aiotaan rauhoittaa vuonna 2020 Moron toimitus kysyi kaupungin kantaa osaan koulun ja vanhempien ehdotuksista liikenneturvallisuuden parantamiseksi Kuokkamaantiellä. Liikenneinsinööri Heljä Aarnikko lupaa, että Mustametsän päiväkodin toteuttamisen yhteydessä on tarkoitus rauhoittaa liikennettä Kuokkamaantielle. Päiväkoti on ajoitettu vuodelle 2020. –Kuokkamaantien vieressä sijaitsee teollisuusalue, ja katu on niin kutsuttu erikoiskuljetusten reitti, mikä jonkin verran rajoittaa kadulla tehtäviä toimenpiteitä. –Saattoliikenteen aiheuttamat haitat ovat todellisia – koulun portin läheisyyteen pysähtyvät autot aiheuttavat näkemäesteen suojatien kohdalla. Saattoliikenteelle tulisi pohtia yhdessä kauempana portista sijaitseva paikka, joka ei vaarantaisi suojatien turvallisuutta. Tampereen kaupungilla on käynnistynyt Trafin hankeavustuksella "Koulumatkojen kulkutapoihin vaikuttamalla turvallisuutta", jossa Norssin koulu on yksi kolmesta pilottikoulusta. Työ pitää sisällään 30 km/h -aluenopeusrajoituksen suunnittelun. Lisäksi pidetään koululaisten vanhemmille ja alueen asukkaille työpaja, jossa pohditaan kestäviä kulkutapoja. Nämä toteutuvat alkuvuodesta 2019. Onko pysäköinti kielletty alueen laajentaminen suojatien vaiheilla mahdollinen? –Pysäköintikiellon laajentamista voidaan selvittää. Onko hidasteiden – edes irtonaisten – sijoittaminen mahdollista? –Korotetut hidasteet ovat ongelmallisia, koska ne todennäköisesti aiheuttavat lähitaloissa tärinää (maaperästä johtuen). Kuokkamaantien ja Jokipohjantien sekä Kuokkamaantien ja Ahlmanninkadun risteyksissä on valo-ohjatut suojatiet risteysten yhteydessä, joita koululaisilla on myös mahdollisuus käyttää. Onko valaistuksen parantaminen mahdollista? –Jos suojatien kohdalla on valaisinpylväs, voidaan valaistusta tehostaa tehokkaammilla lampuilla.