Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Joka päivä sama virsi: Tunneli tukossa

Tänä syksynä on ollut jokapäiväistä, että twitter-viesti kilahtaa iltapäivällä kello 16:n jälkeen ja ilmoittaa, että Liikennevirasto rajoittaa liikennettä Tampereen Rantatunnelissa. Saimme pitkän väännön ja suuritöisen rakennusurakan jälkeen Suomen pisimmän maantietunnelin, joka lyhensi ajomatkaa ja jonka piti merkittävästi lyhentää myös ajoaikaa nyt ja tulevaisuudessa, kun Tampereen seudun väkiluku kasvaa ja yksityisautoilu lännestä itään ja idästä länteen vilkastuu. Rantatunnelia ei ole rakennettu tämän syksyn varalle vaan se katsoo pitkälle seuraavalle vuosikymmenelle. Siksi on käsittämätöntä, että tuliterä tunneli ei toimi nyt, kun sen avaamisesta on kulunut vasta kaksi vuotta. TIedän, ettei se nyt kovin traagista ole, jos kotia kohti ajava työn sankari joutuu odottamaan 15–30 minuuttia ylimääräistä tunnelin itäpäässä sen ajan, että ruuhka purkautuu. Mutta kun tämä toistuu joka ikinen päivä ja tuhansien autojen kohdalla, voidaan alkaa puhua jo merkittävästä epäkohdasta. Olemme tämän syksyn aikana oppineet, että syypää ei ole tunneli vaan niin sanottu Vaitinaron liittymä Nokian moottoritien pohjoispäässä. Kun se ei vedä, liikenne puuroutuu Hakametsään asti. Ongelma korostuu, kun rantaväylällä tapahtuu pienikin peltikolari – ja niitä on viime viikkoina riittänyt. Häiriö iltapäivän liikenteessä tarkoittaa sitä, että Pispalan valtatie on tukossa, samoin Lapintie. Jos tieto kulkee, liikennevirrat ohjautuvat läntiselle ohitustielle, josta seuraa se, että onnettomuusvaara kasvaa sielläkin. Sitten rytisee ja liikenne seisoo tunnin joka puolella kaupunkia. Tästä on tuorein esimerkki tältä viikolta. Se, ettei liikenteen sujuvuuteen voi luottaa, kannustaa autoilijoita mielikuvituksellisiin ratkaisuihin. Olin itse eilen itsenäisyyspäivän aattona töiden jälkeen ruokaostoksilla Kauppahallissa. Huomasin Aamulehden uutisoinnista, että tunnelin liikennettä rajoitetaan ja Paasikiventiellä on kolari. Lähdenkö jonottamaan ensin Hämeenpuistoon, sitten Sepänkadulle ja lopuksi rantaväylälle. No, en. Suuntasin kohti Ylöjärveä ajamalla ensin Satamakatua ylös Pyynikille, sieltä Pyhäjärven rantaan ja Varalan sekä Pispalan kautta Pispalan valtatielle, sieltä Vaitinaroon ja Vaasantielle. En jäänyt ruuhkaan. Jonota tai käytä mielikuvitusta. Siinä autoilijan vaihtoehdot Tampereen liikenteessä niin kauan, kun fiksu viranomainen ongelman ratkaisee.