Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Autovero laskee ”yllättäen ja yön yli”: uusi taulukko käyttöön jo tänään – Katso, kuinka oman autosi verotus muuttuu

–Uutta alempaa verotasoa aletaan soveltaa jo 3.12. alkaen siten, että Verohallinto korjaa 3.12. tai sen jälkeen ensirekisteröitävien autojen autoverotuksen uuden verotaulukon mukaiseksi jälkikäteen, Autoalan tiedotuskeskus ilmoittaa. Valtiovarainministeriö on valmistellut luonnoksen hallituksen esitykseksi, jonka mukaan uusi autoverotaulukko WLTP-mittausmenetelmällä mitatuille autoille tulee voimaan tammikuun alussa. Sitä sovelletaan autoihin, joiden hiilidioksidipäästötieto on mitattu WLTP-menetelmällä ja jotka rekisteröidään tai otetaan käyttöön 3. joulukuuta tai sen jälkeen. Autoverotuksen muutos koskee vain uusia ensirekisteröitäviä autoja, eikä se vaikuta jo rekisteröityjen ja käytössä olevien autojen autoverotukseen. EU:ssa astui 1.9.2018 voimaan uusi WLTP-päästömittaustapa, joka kiristi erityisesti keski- ja suuripäästöisten autojen verotusta. Vanhalla päästömittaustavalla tyyppihyväksytyt autot jäivät vanhan alemman verotaulukon piiriin. Näin verotus ohjasi hankkimaan suuremmat autot käytettynä ulkomailta. Tämä oli paitsi kansantaloudellisesti, myös päästötavoitteiden kannalta kestämätöntä. –Hallitus toimi rivakasti ja vastuullisesti. Autoveromuutoksen toteutustapa on kuin oppikirjasta: yllättäen ja yön yli, sanoo tiedotteessa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio . –Suomi on ensimmäinen maa, joka on pystynyt onnistuneesti sopeuttamaan autoveronsa tason uuteen päästömittaustapaan, jatkaa Kallio. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa on samoilla linjoilla. –Uuteen WLTP-päästömittaukseen siirtyminen on aiheuttanut harmaita hiuksia niin kuluttajille, autokaupalle kuin verottajallekin koko Euroopassa. Suomessakaan ei vältytty harmilta, mutta nyt saavutettu lopputulos on erinomainen – se takaa, että hallituksen tavoitteet autokannan nopeammasta uudistumisesta ja autoilun verotuksen painopisteen siirrosta hankinnasta käyttöön toteutuvat, Rissa sanoo. Syyskuun alussa käyttöönotettu uusi henkilö- ja pakettiautojen kulutuksen ja päästöjen WLTP-mittausmenetelmä (Worldwide harmonized Light Vehicle Testing Procedure) kuvaa aiempaa NEDC-mittausta tarkemmin liikenteessä syntyviä päästöjä. Lisäksi uusi mittaustapa ottaa huomioon myös auton lisävarusteet, jos ne vaikuttavat auton ilmanvastukseen, painoon tai vierintävastukseen. –Uusi päästötesti antaa auton hiilidioksidipäästöille 20–30 prosenttia suurempia arvoja kuin aiempi mittausmenetelmä. Vaikka päästö- ja kulutusarvot ovatkin uudella mittaustavalla suurempia, eivät WLTP-hyväksytyt autot kuluta aiempaa enempää polttoainetta tai aiheuta enempää päästöjä, vaan kyse on mittaustavan muutoksesta. Tekniikan kehittyessä uudet autot ovat jatkossakin vanhempia vähäpäästöisempiä, Autoalan tiedotuskeskus kertoo. Hallitus valmisteli jo keväällä uuden autoverotaulukon, jonka tavoitteena oli varmistaa, ettei uuden mittaustavan mukaisten autojen verotaso kiristyisi. Uusi verotaulukko astui voimaan syyskuun alussa. Verotaulukkoa valmisteltaessa käytettävissä oli vasta vähän autojen WLTP-päästöjä koskevia tietoja. Taulukon määrittelyssä käytettiin tästä syystä EU-komission tutkimukseen perustuvia WLTP-simulointiaineistoja. Verotuksen tasoa olikin nyt tarpeen arvioida todellisten WLTP-arvojen perusteella. –Uusi verotaulukko on keskimäärin veroneutraali aiempaan nähden. Yksittäisten mallien osalta autovero voi NEDC-mittaukseen nähden laskea tai nousta, sillä mittaustapojen väliset erot vaihtelevat mallikohtaisesti, Autoalan tiedotuskeskus kertoo. Autoverotus muuttuu vuodenvaihteessa niin, että verotasot vastaavat tarkemmin ennen päästömittaustavan muutosta voimassa olleita verotasoja. Uusia verotasoja sovelletaan kuitenkin jo välittömästi 3. joulukuuta lähtien verotettaviin autoihin. Hallitus antaa esityksen lainmuutoksesta keskiviikkona 5. joulukuuta. Valtiovarainministeriö vastaanotti Teknologian tutkimuskeskus VTT:n selvityksen asiasta perjantaina 30. marraskuuta. VTT teki selvityksen yhteistyössä Liikenteen turvallisuusviraston Trafin asiantuntijan kanssa. Selvityksessä hyödynnettiin Trafin ja Verohallinnon tietoja Suomessa myydyistä autoista. Käytännössä autoverotusta oikaistaan Suomessa VTT:n lisätutkimuksen tulosten perusteella kaikilta yli 20 grammaa sadalla kilometrillä päästäviltä autoilta. Uudesta autoverotaulukosta saatiin paikkansapitävämpi myös siksi, että autovalmistajat ovat ehtineet testata useampia uusia automallejaan nykyisen WLTP-syklin mukaisesti, ja saada enemmän oikeita WLTP-päästölukemia arvioitujen sijaan. Seuraava, 1.1.2019 voimaan astuva oikaisu on suunnitelluista hallitusohjelman mukaisista autoveronalennusportaista neljäs. Alun perin tammikuussa piti alentaa alle 140 grammaa sadalla kilometrillä hiilidioksidia päästävien autojen verotusta. Nyt raja siirretään kohtaan 170 g/km, mikä oikaisee korkeampiarvoisia WLTP-mittaustavan lukemia.