Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Junamatka Helsingistä Tampereelle kesti neljä tuntia, eikä juna ollut edes rikki – Jos kulkisin väliä päivittäin, hymy hyytyisi

Pisin Pendolino-reissuni Helsingistä Tampereelle kesti runsaat neljä tuntia, eikä juna edes ollut rikki. Edessämme kulkeva juna kyllä oli. VR oli lähettänyt peräkkäin kaksi Pendolino-yksikköä pohjoisen radalle: ensimmäinen oli epäonnisempi, ja junalla on vaikea ohittaa. Toki opin arvostamaan eteläsuomalaisen peltomaiseman tyyntä kauneutta aivan uudella tavalla. Nyt muistolle voi nauraa, mutta jos kulkisin pääkaupunkiseudulle useamman kerran viikossa, hymy saattaisi hyytyä. Juuri tästä syystä Tampereen asukkaille ja elinkeinoelämälle olisi äärimmäisen tärkeää saada tunnin junayhteys Helsinkiin, ja nopeasti (heh) sittenkin. Tärkeää olisi myös, että Tampereen nopeaa junayhteyttä ei asetettaisi kilpailevaksi hankkeeksi Turun vastaavalle – molempia tarvitaan, ja yhteyttä tulisi parantaa myös Oulun sekä Tallinnan suuntaan. Valtio kaavailee Tampereen ja Helsingin välisen moottoritien nopeusrajoituksen nostamista 130 kilometriin tunnissa, mikä on periaatteellisesti ongelmallinen ajatus liikenteen päästöjen kannalta. Toinen pulma on liikenneturvallisuudessa, liike-energia kun kasvaa nopeuden neliöön. Toisaalta alueellamme on joukko säännöllisesti pääkaupunkiseudulle matkustavia ihmisiä, joilla on aivan kohtuullinen tarve saada työmatkansa kulumaan mahdollisimman nopeasti. Ei heitä voi oikein syyllistääkään. Luotijunaa odoteltaessa VR voisi tehdä pienempiä, mutta sitäkin merkittävämpiä askelia matkustusmukavuuden parantamiseksi. Ensimmäinen olisi tietenkin sarjalipun pakollisesta paikanvarauksesta luopuminen. Ei ole mielekästä ostaa uutta lippua sekä ravintolavaunupaikan moraalisesti lunastavaa kahvikupillista, kun povitaskussa kuumottaa ihan pätevä matkustusoikeus. Tietenkin istuinpaikan varaaminen olisi helpompaa, jos istuinpaikkoja olisi enemmän. Istuinpaikkoja olisi enemmän, jos ruuhka-aikojen junissa olisi enemmän matkustajakapasiteettia. Miten hienoa olisikaan, jos juniin voisi tuosta vain lisätä uusia vaunuja.