Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Muista nämä kun haluat taksin pikkujouluaikaan: Kysy kyydin hinta ennen matkan alkua ja pyydä kuitti

Pikkujouluaika on aina vuoden kiivainta sesonkia taksiliikenteessä. Koska taksiliikenteestä poistuivat lähes kaikki rajoitukset kesällä, keltakupuista kyytiä harvemmin käyttävän kannattaa muistaa muutamat faktat ennen autoon hyppäämistä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Trafin mukaan jo kolme perusasiaa helpottavat taksinkäyttöä niin arkena kuin juhlissakin: ennakointi, hinnan kysyminen, sekä kuitin pyytäminen. Varo lisäkuluja Taksien päivystysvelvollisuus poistui heinäkuussa tulleen lakiuudistuksen myötä, minkä takia auto kannattaa tilata ennakkoon erityisesti yöaikaan tai kaupunkien ulkopuolella. Soittamisen lisäksi kyydin voi tilata erilaisella sovelluksella tai tekstiviestillä. Soittaessa ja tekstiviestillä tilatessa isoimmat taksiyhtiöt noudattavat etukäteen ilmoitettuja hinnastoja. Sekä soittamisesta, että tekstiviestistä peritään kuitenkin lisäkuluja. Sovelluksella tilatessa hinnastot ovat myös voimassa, mutta lisäkuluja tule. –Jos taksin tilaa sovelluksella, niin kaikki asiat niputtuvatkin kätevästi yhteen: hinta näkyy suoraan tilattaessa, sovellus yleensä kertoo, koska taksi on tulossa ja kuitti jää sähköisenä talteen, muistuttaa Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää . Kysy hinta ennakkoon Taksimatkan hinta voi vaihdella valtavasti esimerkiksi kellonajan, taksiyrityksen, tilaustavan ja haluttujen lisäpalveluiden mukaan. Olennaista on, että tietää taksiin astuessaan, mitä kyyti tulee maksamaan tai millä perusteella hinta määräytyy. Kun kyydin ottaa taksitolpalta tai ns. lennosta, kyydin hinta ovi olla mitä vain. Tämän takia hinnan sopiminen on tärkeä muistaa. Toki jos matkan hinta ylittää 100 euroa, niin kuljettajalla on velvollisuus sopia selkeästi hinnasta etukäteen asiakkaan kanssa. –Taksipalvelut ovat nyt kuin mikä tahansa muu palvelu, joita ei hankita ilman, että sen hinta tiedetään etukäteen. Kuluttajalla on oikeus saada taksilta tai välityskeskukselta tieto matkan hinnasta tai hinnan määräytymisen perusteista jo ennen matkan vahvistamista tai sen alkamista, painottaa KKV:n lakimies Jukka Kaakkola . Kuitin voi aina pyytää Taksimatka saattaa joskus poiketa siitä, mitä on alun perin sovittu. Näissä tapauksissa kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Trafin mukaan on tärkeää, että kuluttajat käyttävät oikeuksiaan. Tämän takia kuljettajalta kannattaakin aina pyytää kuitti, koska se helpottaa ongelmien selvittämistä. Vaikka moni taksialan rajoitus poistui tänä vuonna, niin kuljettajalla on edelleen velvollisuus antaa kuitti matkasta aina asiakkaan pyytäessä. Kuitiksi ei kelpaa pelkkä paperinpala, jossa lukee hinta. Siitä pitää löytyä muun muassa taksifirman nimi ja veroerittelyt.