Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Esillä Mäntässä: "Peltienkelin" viimeinen suuri tehtävä oli Afrikassa – 20 vuodessa se lensi tuhansia tunteja, jylläsi kuusi moottoria ja käytti yli 390 000 litraa polttoainetta

Viimeiset kaksi kuukautta tämä museokone on ollut esillä Lempäälän Ideaparkissa. Kyseessä on 52 vuotta vanha Cessna 206, myös kutsumanimellä "Peltienkeli" tunnettu kone. Mäntästä Cessna matkaa tammikuussa taas muualle näytille. Cessna tuotiin paikalle, siirrettiin sisään ja alettiin koota keskiviikkona iltapäivällä Mäntän seudun koulutuskeskuksessa. Näyttelykoneen paikalleen saamista oli ohjaamassa Suomen Lähetyslentäjien toiminnanjohtaja Janne Ropponen , 49. Hän kertoi, että koneella pystyi kuljettamaan esimerkiksi 500 kiloa riisiä. Sen kyydissä on kulkenut lääkäreitä, sairaanhoitajia, lähetystyöntekijöitä ja muita ihmisiä, joilla kaikilla on ollut sama tavoite, auttaa hädässä olevia ihmisiä. Ropponen on Finnairin lentäjä, mutta lensi aikanaan avustuslentoja Afrikassa ja Aasiassa vuosina 1998–2005. Ropponen kertoi, että on myös itse lentänyt näyttelyn Cessnalla. Vuonna 1966 valmistui Cessnan lentokonetehtaalta Wichitassa Kansasissa Cessna 206 ylätaso. Lentokone on kuusipaikkainen ja yksimoottorinen ja on suunniteltu toimimaan erityisesti lyhyiltä ja vaatimattomilta lentokentiltä. Kone liitettiin kansainvälisen lähetyslentojärjestön MAF:in laivastoon. Kone aloitti työnsä Keniassa 12. päivänä tammikuuta 1967. Lentokone tekikin työtään 20 vuotta Afrikassa ja operoi Keniassa, Somaliassa, Tsadissa, Sudanissa, Etiopiassa, Zairessa, Tansaniassa, Keski-Afrikan tasavallassa, Kamerunissa sekä Nigeriassa. Kahdenkymmenen Afrikassa vietetyn vuoden aikana Cessna lensi 7 863 tuntia, taittoi matkaa 1,8 miljoonaa kilometriä, kulutti loppuun kuusi moottoria sekä seitsemäntoista rengassarjaa. Matkoillaan se käytti 393 197 litraa polttoainetta sekä 2 237 litraa öljyä. Koneen kuljettaman rahdin kokonaismäärä oli varovaisesti arvioiden noin 4 miljoonaa kiloa. Rahtikuljetukset koostuivat nälkäalueiden hätäavusta, kiireisistä lääketoimituksista, postin, henkilökohtaisten tavaroiden, lääkäreiden ja lähetystyöntekijöiden kuljetuksista kaukaisiin kohteisiinsa sekä ambulanssilennoista. Viimeinen suuri palvelutehtävä lentokoneella oli Tsadin nälänhädän uhrien auttaminen vuonna 1985. Aktiivipalveluksesta vapautettuna kone lensi vuonna 1986 Afrikasta Englantiin, josta MAF lahjoitti koneen Suomeen Lähetyslentäjien koulutuskäyttöön. 39 Foxtrot sai Suomessa lahjoittajansa nimeä kantavan uuden tunnuksen OH-MAF ja sen käyttäjäksi tuli Gospel Flight -yhdistys. Parinkymmenen vuoden ajan OH-MAF nähtiin vierailemassa erilaisissa lähetys- ja ilmailutapahtumissa, jossa se on lennättänyt yleisöä ja kerännyt varoja lähetyslentotyön hyväksi. Koneella on merkittävä osa suomalaisista lähetyslentäjistä saanut niin mittari kuin lyhyiden ratojen koulutustakin. Sen jälkeen kone lahjoitettiin Suomen Ilmailumuseolle. Vuonna 2006 OH-MAF oli esillä erikoisnäyttelyssä Peltienkeli. Ilmailumuseo ei ole sen jälkeen voinut asettaa konetta näytteille tilanpuutteen takia ja lahjoitti sen takaisin Lähetyslentäjille. MAF Suomi on järjestänyt sen jälkeen koneen esille jo kolmatta vuotta. Nyt juhlavuoden kunniaksi, MAF Suomi on järjestänyt OH-MAF:n juhlakiertueelle ympäri Suomea.