Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Onnettomuustutkintakeskus tutkii Zimbabwessa kuolleiden suomalaisten matkajärjestelyjä – "Selvitämme, millaisesta ja kenen järjestämästä matkasta oli kyse"

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) selvittää lentoturmassa viime perjantaina kuolleiden neljän suomalaisen matkajärjestelyjä. Selvitettävänä on muun muassa se, minkä matkanjärjestäjien kautta ja miten matkajärjestelyt oli käytännössä hoidettu. Cessna S206 -pienkoneelle Zimbabwessa sattuneessa onnettomuudessa kuoli suomalaisten lisäksi koneen paikallinen lentäjä. Surmansa saivat metsäyhtiö UPM:n liiketoimintajohtaja, kiinteistö- ja ympäristöpalveluyritys Lassila & Tikanojan toimitusjohtaja, asianajotoimisto HPP:n osakas sekä it-yritys Multi Supportin maajohtaja. Otkes on kertonut valmiudestaan tarjota apua onnettomuustutkintaan, jos paikalliset viranomaiset sitä pyytävät. Toistaiseksi pyyntöä ei ole tullut. Otkes tekee kuitenkin omia selvityksiään. –Selvitämme taustalla muun muassa sitä, millaisesta ja kenen järjestämästä matkasta oli kyse, jotta tiedämme, onko syytä ohjeistaa vastaavanlaisten matkojen järjestäjiä jotenkin, kertoo Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi Lännen Medialle. Zimbabwen poliisi on tiedottanut turmassa menehtyneiden suomalaisten olleen metsästysmatkalla. Koneen lentäjän on kerrottu olleen ammattimetsästäjä, joka kuului paikallisen safarimatkayrityksen omistajiin. Otkes haluaa kuitenkin vielä lisätietoa siitä, miten matkajärjestelyt oli käytännössä hoidettu ja mitkä toimijat niistä vastasivat. Paikallisen poliisin mukaan kyse on ollut onnettomuudesta, eikä tapaukseen epäillä liittyvän rikosta. Laajat tiedonsaantioikeudet Nurmi muistuttaa, että suomalaisilla onnettomuustutkijoilla on laaja tiedonsaantioikeus tapauksissa, joissa on suomalaisuhreja. –Meillä on muun muassa oikeus päästä paikan päälle ja kiinni tapausta koskeviin tietovirtoihin. Kohteeseen lähtemisestä ei tässä vaiheessa kuitenkaan olisi hyötyä, mutta haluamme saada kaikki onnettomuuteen liittyvät tiedot, jotka ovat saatavissa, Nurmi korostaa. Onnettomuuteen joutunut konetyyppi on Nurmen mukaan yleinen. –Sen valmistajavaltiolla Yhdysvalloilla on keskeinen rooli teknisessä tutkinnassa. Olemme asiassa yhteydessä Yhdysvaltoihin. Nurmen mukaan ainakaan vielä ei ole tarpeen ottaa vastaavia koneita erityistarkastukseen Suomessa. –Kun turman syystä ei vielä ole tietoa, asiassa ei ole syytä hötkyillä.