Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Nokialaisen pienpanimon oluttölkki menee uusiksi – kansainvälinen lakifirma kävi kimppuun

Uhka isoista oikeudenkäyntikuluista pakotti Nokian Panimon vaihtamaan tunnetuimman tuotemerkkinsä. Keisari 66 American Pale Ale tunnetaan jatkossa nimellä Keisari APA. Samalla myös tuttu pakkaus uudistuu. Liechtensteiniin rekisteröity ja Kyproksella pääkonttoriaan pitävä Lodestar Anstalt -yhtiö lähestyi lakitoimistonsa välityksellä Nokian Panimoa viime toukokuussa. Vaatimuksena oli, että panimo lopettaa Keisari 66 APA -oluen etiketissä kilven käytön sekä viittauksen valtatie 66:een. Lodestarin mukaan Nokian Panimon tunnukset aiheuttavat sekaannusvaaran sen aikaisempiin tavaramerkkirekisteröinteihin. Vaatimuksen tehostamiseksi Lodestar kertoi olevansa valmis oikeudellisiin toimiin ja vahingonkorvausvaatimuksiin, mikäli asiaa ei saada sovinnollisesti ratkaistua. Lodestar Anstalt on rekisteröinyt runsaasti tavaramerkkejä EU:ssa, Australiassa ja Pohjois-Amerikassa etenkin luokassa 32, johon sisältyvät oluet ja useimmat alkoholittomat juomat. Yhtiön tavaramerkkisalkkuun kuuluvat muiden muassa Route 66 -teksti ja -tiekyltti. Uhka oikeudenkäynnistä pakotti perääntymään Nokian Panimo on valmistanut Keisari 66 APA:a vuodesta 2013, ja varsinkin ennen alkoholilain muutosta monet pitivät sitä hinta-laatusuhteeltaan parhaana niin sanottuna ruokakauppaoluena. Nokian Panimon toimitusjohtaja Matti Heikkilä pitää tilannetta turhauttavana. –Kun sain kirjeen asianajotoimistosta, ensimmäinen reaktio oli täysi tyrmistys. Sitten hieman tutkimme Lodestar Anstaltin taustoja ja sitä, kuinka hanakasti he lähtevät käymään oikeutta. Sen tuloksena päätimme hallituksessa nostaa kädet pystyyn, hän toteaa. Heikkilän mukaan Nokian Panimolla ei ole resursseja lähteä mahdollisesti jopa vuosia kestävään oikeudenkäyntiin etenkään, kun todennäköinen oikeudenkäyntipaikka olisi Liechtensteinissa tai Brysselissä. Nokialaisten epäonneksi panimon kattavaksi arvioidussa vakuutusturvassa ei oltu huomioitu mahdollisia tavaramerkkiin liittyviä riskejä. Ja vaikka vakuutusturva olisikin ollut riittävä, asian riitauttaminen olisi silti ollut epävarmaa. –Näiden kanssa on turha lähteä riitelemään, koska niillä on liian isot muskelit ja lakitoimistot takanaan, Heikkilä harmittelee. Harmistusta lisää, että luovuttamisestakin tulee kuluja kuten kotimaisten oikeusavustajien palkkiot, uusien tölkkien suunnittelu ja vanhojen hävittäminen sekä hyvämaineisen oluen brändin rakentaminen uudelleen. –Lisävaivaa aiheuttaa muun muassa uusi EAN-koodi, koska tuotteen nimi vaihtuu. Vaikka sisältö säilyykin samana, se on silti tavallaan uusi tuote, jonka myymisestä kauppoihin ja ravintoloihin täytyy neuvotella uudestaan, Heikkilä sanoo. Juomayhtiöt tähtäimessä Lodestar Anstalt toimii maailmanlaajuisesti ja puolustaa aggressiivisesti hankkimiaan tavaramerkkioikeuksia. Yhtiö ei myöskään kaihda oikeudenkäyntejä, jos tavaramerkkiriidassa ei päästä sovitteluratkaisuun eli käytännössä makseta korvauksia. Vuonna 2007 Lodestar hävisi kanteensa kanadalaista energiajuomayhtiötä vastaan, mutta senkin vasta pitkän oikeuskäsittelyn päätteeksi. Sen sijaan vuonna 2016 Lodestar voitti kanteensa Campari-juomayhtiötä vastaan Wild Geese -tuotemerkin käytöstä Australiassa. Yhdysvalloissa paljon huomiota sai vuosi sitten Route 66 Junkyard Breweryn tapaus, kun Lodestar nosti kanteen ikonisen valtatien varrella toimivaa panimoa vastaan. Panimon omistaja Henry Lackley ei taipunut vaatimuksiin, vaan oikeutta käydään edelleen liittovaltion tuomioistuimessa. Tunnetuin tapaus on Kaliforniassa vuonna 2016 alkanut käsittely, jossa Lodestar Anstalt syyttää Bacardia luvattomasta Untamed-sanan käytöstä. Paljon mediahuomiota saanut riita on poikinut myös surkuhupaisia sivujuonteita, kun Lodestar on syyttänyt vastapuolta muun muassa hallituksensa puheenjohtajan ja tämän vaimon vakoilusta. Tällä hetkellä asian käsittely on edelleen kesken. Viimeisimmän tiedon mukaan tapaus on päätetty siirtää Bacardin vaatimuksesta Kaliforniasta Floridaan. Perustettu 1991, toimi vuoteen 2004 asti nimellä Pirkanmaan Uusi Panimo Tuotantomäärältään (3 000 000 l) Suomen toiseksi suurin pienpanimo Tunnetuin tuotemerkki Keisari 66 (nyk. Keisari APA) Työllistää 21 henkilöä