Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Tampereen kannen ali kulkee jo 150 junaa päivässä – öisin radan päälle nostellaan 80 tonnin palkkeja

Junamatkustajat huomaavat jo omin silmin Tampereen Kannen rakentamisen, sillä junat sukeltavat kannen muodostamaan kellaritunneliin Kalevantien eteläpuolella, missä kansitasoa on rakenteilla jo kymmenien metrien matkalta. –Kannen ensimmäisen vaiheen betoniholvit valetaan vielä tämän vuoden puolella, kertoo kannen rakentamisen projektijohtaja Rauno Kulmala SRV Pirkanmaasta. Ensimmäinen valu tehdään aivan Kalevantien vieressä Sorin sillan kupeessa. Nyt paikalla on nähtävissä massiivinen betoniraudoitus miltei kadun tasossa. Työmaan läpi kulkee noin 150 junaa päivässä. Tämän takia työturvallisuus on tavallistakin tarkempaa. –Päärata kulkee väliaikaisen katteen alla, koska siinä menee junia niin tiheästi. Muilla radoilla työt sovitetaan rataliikenteen ehdoilla. Haastavinta on työturvallisuus rataosalla ja töiden ja rataliikenteen yhteensovittaminen. Pääradan väliaikainen kate korvautuu rakentamisen edistyessä kannen pysyvillä betonirakenteilla. Nosturit näkyvät Kannen rakentaminen näkyy ympäri kaupunkia, sillä työmaan reunalla Technopoliksen vieressä seisoo korkea keltainen erikoisnosturi. Sen tehtävänä on öisin nostaa jopa 80 tonnia painavia elementtipalkkeja radan päälle. –Harkitsimme torninosturiakin, mutta tarvitsimme tämän erikoisnosturin. Sen nostokapasiteetti on sellainen, että sillä ulottuu nostamaan suuria massoja Ratapihankadulta radan päälle. Elementtipalkkien nostamisen aikaan Ratapihankatu on useina arkiöinä suljettu liikenteeltä. Sorinkadun puolella on torninosturi, jolla nyt rakennetaan nelikerroksista Sorinparkin pysäköintihallia areenan kylkeen. Halliin tulee jonkin verran yli 400 pysäköintipaikkaa. Paalujen varaan Eteläinen kansi rakennetaan ensin, ja se valmistuu vuoden 2020 alussa. Jo ensi keväänä kannen päälle aletaan rakentaa Areenaa, hotellia ja ensimmäistä tornitaloa. Koko eteläkansi areenoineen valmistuu vuonna 2021. Eteläisen kokonaisuuden viereen Sorinkadun varteen rakennetaan asuinkerrostalo. 17-kerroksinen talo on saanut nimekseen Wallesmanni. Rautatieaseman puolelle tulevan pohjoiskannen aloitusaika on vuonna 2021, ja se valmistuisi tornitaloineen vuonna 2024. Sinne tornitaloja on suunniteltu kolme kappaletta kuuluisassa Libeskindin arkkitehtitoimistossa. Toimisto osallistuu edelleen tiiviisti kaikkien rakennusten ulkoasun suunnitteluun, mutta muusta arkkitehtisuunnittelusta vastaa suomalainen Aihio Arkkitehdit. Koko rakennelma tulee kiinni peruskallioon. Sinne on upotettu porapaalut, joiden jatkoksi valetaan teräksellä vahvistetut betonipilarit. Niiden päälle tulevat tukipalkit, joiden varaan öisin nostellaan elementtipalkit. Niiden päälle tulevat kuorilaatat ja raudoitus. –Sitten paikalla valetaan kannen betoniholvit. Kansi on käytännössä yhtenäinen siltarakenne ja muodostuu useasta eri lohkosta. Miljoona kävijää Kun Tampereen kansi on valmis, odotetaan paikalla vierailevan vuodessa yli miljoona tapahtumakävijää. Tuhannen asunnon asukkaat tuovat omaa elämää alueelle ja lisäksi alueelle tulee toimistoja, ravintoloita ja muita palveluita. Junaradan päälle rakennetaan kansi, jolle tulee monitoimiareenan ja harjoitushallin lisäksi toimisto- ja liiketiloja, asuntoja, hotelli ja kasino. Areenan on tarkoitus olla valmis vuonna 2021 ja koko kansiprojekti valmistuu vuonna 2024. Projektin päätoteuttaja on SRV, joka tilasi eteläisen kansiurakan toteutuksen Kreate Oy:ltä. Tampereen kannen ja areenan kustannusarvio on noin 124 miljoonaa euroa. Tornitalojen myötä projektin hinta nousee noin 500 miljoonaan euroon. Hotelliin tulee noin 285 huonetta. Asuntoja rakennetaan noin tuhat. Ensimmäisen asuintalon rakentaminen on käynnissä areenan viereen Sorinkadun varteen. Kansi mahdollistaa alueen, jonne nousee viisi tornitaloa. Korkeimmat kohoavat jopa 100 metrin korkeuteen. Areenaan kapasiteetti tulee olemaan urheilutapahtumissa 13 000 katsojaa ja muissa tapahtumissa jopa yli 15 000 katsojaa. Tampereen Ilves ja Tampereen Tappara saavat keskusareenasta uuden kotihallin Hakametsän tilalle.