Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Luulitko, että verkon palvelut ovat ilmaisia? Maksat palveluista omilla tiedoillasi ja asiaa on syytä miettiä terveen kriittisesti

Koukuttavat ja kätevät digitaaliset palvelut ovat saanet meidät harhan valtaan. Luulemme, että ne olisivat ilmaisia. Tämä ei pidä paikkaansa. Kaikki palvelut keräävät rahoituksensa tavalla tai toisella. Google, Facebook, Whatsapp, Instagram ja Youtube ovat digitaalisia alustoja, joille arvokkain tieto on käyttäjästä saatava tieto. Amerikkalaiset jätit ovat onnistuneet siinä mistä muut yritykset voivat vain haaveilla. Ne eivät itse tuota sisältöä vaan käyttäjät tekevät sisällön palveluun. Käyttäjät myös käytännössä aina luovuttavat oikeutensa tuotettuun materiaaliin ilman korvausta. Sisältö on yhtiöiden käytettävissä lähes missä tahansa tarkoituksessa. Sisältöä arvokkaampaa on kuitenkin tieto käyttäjistä. Se on tehnyt amerikkalaisista digijäteistä maailman arvokkaimpia ja mahtavimpia yrityksiä. Hyvin yksityiskohtainen tieto ihmisten tavoista ja kiinnostuksen kohteista on alustajättien bisneksen ydin. Profiloidun tiedon avulla voidaan kohdentaa mainontaa tai mitä tahansa viestiä suoraan halutulle käyttäjäjoukolle. Tiedot käyttäjistä ovat yhtiölle niin arvokkaita, että ne käyttävät melkein mitkä tahansa keinot tiedon yhdistelemisessä ja parantamisessa. Vuonna 2014 Facebook osti Whatsappin ja lupasi olla yhdistämättä ostamansa yhtiön tietoja Facebookin käyttäjätietoihin. Tämä mahdollisuus käytettiin heti. EU antoi yhtiölle 110 miljoonaan euron sakot, mutta se ei paljon jättiyritystä hetkauttanut. Myös epäilyttävät tahot haluavat Facebookin arvokkaita käyttäjätietoja. Yhdysvaltojen vaaliskandaali ja opetti, että ulkopuoliset tahot pystyvät keräämään tietoja Facebookin avulla ja vaikuttamaan poliittiseen päätöksentekoon. Yhtiöllä ei ollut halua puuttua toimintaan. Käyttäjätietoja on myös vuotanut. Esimerkiksi BBC kertoi marraskuun alussa, että venäläishakkereilla olisi hallussaan 120 miljoonaan käyttäjän tilien tiedot yksityisviestineen. Yhtä kätevä palvelu eli Googlen hakukone, sähköposti ja pilvipalvelu toimivat samalla periaatteella. Käyttäjien haut ja tiedot yhdistämällä se saa tietoa, jonka avulla kohdennetaan mainontaa. Myös hakutulokset ovat kaupan. Google järjestää hakutuloksia sen mukaan kuin sille on hyödyllisintä taloudellisesti. Seuraava askel näillä jättiyrityksillä on tuoda internet ympärillemme. Tässä muun muassa Google on ollut edelläkävijä assistant-palvelullaan. Asioiden kysyminen kaiutinmötikältä ja sen ohjaaminen puhumalla on kätevää. Erityisesti lapset pitävät siitä. Tässä kohtaa kannattaa pysähtyä hetkeksi ja olla terveen kriittinen. Hyvä palvelu, mutta mikä on sen käyttämisen hinta? Annanko ulkopuoliselle taholle luvan ja mahdollisuuden kuunnella kotiani?