Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Lämpenemistä jarrutettava nyt kaikilla tasoilla ja täydellä teholla – ratikkayrityksen valintaan mukaan myös ilmastoehto

Maailmaa hätkäytettiin 8. lokakuuta. YK:n alainen kansainvälinen ilmastopaneeli IPCC kertoi, että lähivuosina tarvitaan ripeitä ja radikaaleja toimia, jotta maapallonlaajuinen lämpeneminen saataisiin rajoitettua 1,5 asteeseen. Hätkähdystä kesti muutaman päivän ajan. 2010-luvun yleistä tapaa noudattaen siirryttiin pian muihin puheenaiheisiin. Euroopan unionissa tai tarkemmin ottaen EU-komissiossa Brysselissä on sentään tehtykin jotain. Keskiviikkona julkistettu ehdotus tähtää ilmastoneutraaliin Eurooppaan vuoteen 2050 mennessä. Se on kunnianhimoinen tavoite. Käytännössä esimerkiksi sähköä pitäisi 30 vuoden kuluttua tuottaa yli kaksinkertaisesti nykyiseen verrattuna. Samalla pitäisi kuitenkin muuttaa sähkön tuottamisen tapaa. Öljyn ja hiilen poltto pois, uusiutuvat lähteet tilalle. Esimerkiksi Saksan sähköstä neljäsosa tuotetaan tällä hetkellä hiilellä. Se kertoo tavoitteen haastavuudesta. Maailma ei pelastu periaatelinjauksilla. Ilmaston lämpeneminen pysähtyy vain konkreettisilla teoilla. Niiden tekemisestä ovat vastuussa kansainväliset järjestöt, valtiot, alueet, paikallistaso, yritykset ja yksittäiset ihmiset. Jokaisen on ajateltava jalanjälkeään. Aamulehti kertoi sopivasti samalla viikolla EU-komission ehdotusten julkistamisen kanssa uutisia raitiotieliikenteen käynnistämisestä (28.11.). Liikennöimisestä kiinnostuneiden yritysten on tehtävä tarjouksensa 17. joulukuuta mennessä. Siitä puolisen vuoden päästä valitaan voittaja. Ratikan operoinnissa luotetaan jälleen allianssimalliin, joka näytti tehokkuutensa ensimmäisen kerran Rantaväylän tunnelin rakentamisessa. Kun mallia sovelletaan liikennöintiin eikä rakentamiseen, astutaan tavallaan uudelle alueelle. Tamperelaisten veronmaksajien näkökulmasta sopii toivoa, että malli toimii. Ideana on, että liikennöivä yritys ei kerää matkalipputuloja vaan saa tilaajalta kiinteän palkkion ja tiettyjä muita korvauksia. Toivottavasti operoivan yrityksen valinnassa painavat muutkin asiat kuin palkkion suuruus. Ratikka on sinänsä jo ympäristöteko, mutta kuluvan syksyn ilmastoherätyksen hengessä olisi hyvä, että ilmastokriteerit olisivat oleellisia Tampereen yhtä historiallista ratkaisua tehtäessä.