Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Valtaosassa Suomen lentoasemista valmistautuminen lentomatkustajien evakuointiin on puutteellista – Pirkkalassa kuljetuskalustoa ei ole lainkaan

Valtaosalla Finavian 21 lentoasemasta ei ole ennakkoon suunniteltu, millä kalustolla suuria matkustajamääriä kuljetetaan turvaan, jos lentokone joudutaan evakuoimaan. Puutteet paljastuivat, kun Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) selvitti asiaa viime joulukuussa sattuneen vaaratilanteen takia. Vain neljällä lentoasemalla on omaa kuljetuskalustoa matkustajien kuljettamiseen onnettomuustilanteessa. Nämä kentät ovat Helsinki-Vantaalla, Kittilässä, Rovaniemellä ja Enontekiöllä. Tampere-Pirkkalan lentoasemalla Finavian omaa kuljetuskalustoa ei ole. Riskienhallintajohtaja Juha-Pekka Pystynen Finaviasta toteaa, että Pirkkalassa lentokoneet tulevat lentoasemarakennuksen lähelle. Matkustajat pääsevät näin helposti myös kävellen asemarakennukseen, joten Finavian omaa matkustajien kuljetuskykyä ei pääsääntöisesti siellä ole. Toisaalta lentoaseman sijainti on sellainen, että mahdollisessa evakuointitilanteessa lähistöllä on runsaasti kuljetuskalustoa. Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi sanoo, että tilanne on kuitenkin eri, jos kone joutuu laskeutumaan kilometrin päähän kiitoradalle. –Jos ilma on tällainen kuin nyt, ja ihmiset ovat laskeutuneet koneesta ulos liukua pitkin kevyissä vaatteissa, he ovat peloissaan. Silloin voi vielä maassa tapahtua mitä vain. Nurmi sanoo, että vaaratilanteisiin varautumisen ennakkosuunnittelussa ei riitä pelkkä yleissuunnittelu vaan huomioon pitää ottaa myös paikalliset olot. Pirkkalassa, Rissalassa, Rovaniemellä ja Tikkakoskella on esimerkiksi hyvä selvittää, voiko Puolustusvoimat mahdollisesti olla avuksi. Savua matkustamossa Otkes tutki 3.12.2017 sattunutta tapausta, jossa Nordic Regional Airlines -yhtiön lentämä Finnair Oyj:n reittilento Helsinki-Vantaalta Göteborgiin laskeutui Turun lentoasemalle matkustamoon ilmestyneen savun takia. Laskeutumisen jälkeen lentokoneen päällikkö päätti evakuoida lentokoneen, jossa oli 100 matkustajaa ja neljä lentohenkilökunnan jäsentä. Lennon aikana havaittu savu ja haju johtuivat lentokoneen ilmastointiyksikön jäähdytyskoneiston rikkoutumisesta. Turun lentoaseman pelastussuunnittelussa ei ollut huomioitu suurten henkilömäärien kuljettamiseen tarvittavan kaluston ennakkosuunnittelua, kuten ei suurimmalla osalla Finavian hallinnoimia lentoasemia ja kenttiä Suomessa. Turussa matkustajien kuljettamiseen kiitotieltä turvaan käytettiin pelastuslain nojalla kaupunkiliikenteen busseja. Niiden käyttämisestä ei ollut ennalta sovittu liikennöitsijän kanssa. Evakuointia hidasti myös se, että lentokapteenin evakuointikuulutuksen jälkeen yksittäiset matkustajat alkoivat tehdä omia riskiarviointejaan. Vaikka oli kielletty ottamasta tavaroita mukaan, osa matkustajista alkoi kaivaa kassejaan ja laukkujaan. Osa hidasteli, toiset ryntäilivät. Nurmen mukaan tilanne on aina vakava, kun evakuointipäätös tehdään. Siksi matkustajan ei pidä itse tehdä omia arvioitaan. Tulipalo tai sen epäily on erittäin vakava ja vaarallinen tilanne lentokoneessa. Turussa tilanteesta ei aiheutunut henkilövahinkoja. Ei varauduttu Onnettomuustutkintakeskus korostaa, että matkustajien kuljetussuunnitelmien puutteiden korjaamisessa ei voi piiloutua pykälien taakse Veli-Pekka Nurmi kertoo, että laiminlyöntejä on perusteltu muun muassa ”koska EU ei vaadi…” ja ”regulaatio ei edellytä…”. –Korostan, että nämä selitysmallit perusteluineen eivät ole millään tavoin riittäviä. Turvallisuutta pitää ja voi kehittää ilman direktiivejä tai regulaatiota. Vain pelastuslaitoksen resursseihin ja pelastuslakiin nojaaminen evakuointikuljetuksissa ja niiden suunnittelemisessa ei riitä, Nurmi sanoo. –Suurten ihmismäärien evakuointi kiitotiealueelta häiriö-, onnettomuus- ja vaaratilanteissa lämpöön ja turvaan on suunniteltava, harjoiteltava ja resursoitava hyvin ennakkoon, eikä vasta kriisitilanteessa. Keskuksen tutkintaryhmä selvitti matkustajien evakuointikuljetusten tilaa 21:llä eri lentoasemalla Suomessa. Tulokset, perusteluista puhumattakaan, eivät olleet rohkaisevia. Viidellätoista lentoasemalla ei ollut omaa linja-autokalustoa eikä etukäteissuunnittelua kaluston käytöstä liikennöitsijöiden kanssa poikkeustilanteisiin. Tutkintaryhmän mukaan Pirkkalassa asiat ovat kunnossa. "Toimintasuunnitelmat päivitetään" Finavian Juha-Pekka Pystysen mukaan Finavia aikoo nyt pikaisesti päivittää kunkin lentoaseman toimintasuunnitelmat onnettomuustilanteissa. Pystysen mukaan pelastusviranomaiset ovat varautuneet pelastustoimiin lentoasemilla ja heillä on siihen suunnitelmat. Lentoaseman henkilökunta aloittaa tarvittaessa pelastustoimet omien suunnitelmiensa mukaisesti. Joka toinen vuosi lentoasemilla järjestetään iso harjoitus pelastusviranomaisten kanssa. Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi varmistaa pikimmiten, että lentoasemaoperaattoreiden pelastussuunnitelmissa huomioidaan mahdollinen matkustajien siirtäminen lentoasema-alueella häiriötilanteissa. Matkustajien viiveetön evakuointi onnettomuuspaikalta on tärkeää, ja se on suunniteltava sekä harjoiteltava hyvin.