Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Mikä ihmeen NoHo?

Ravintolakonserni Restamax julkisti tiistaiaamuna uuden nimensä. Pohjoismaiden markkinoille kurkottava yritys tunnetaan tästä eteenpäin nimellä NoHo Partners. No, onhan tässä vähän aikaa sulattelemista. Nimi kuulostaa näin alkuksi teennäiseltä, jopa hupsulta, mutta kokemus on osoittanut, että nopeasti siihen tottuu. Looginen se on, myönnettäköön. Restamaxin – siis NoHon – katse on jo tiukasti laajentumisessa muihin Pohjoismaihin ja siinä voi auttaa, että emoyhtiön nimi viittaa yhteispohjoismaisiin pyrkimyksiin vähän samalla tavalla kuin Nordea. Huolestuneempi olisin sittenkin suomalaisten ravintolanimien kehityksestä. Ne voidaan nykyisin laskea karkeasti kolmeen eri kategoriaan. On ensinnäkin näitä oivaltavia nimiä, jotka liittyvät ravintolan sijaintiin, omistajiin ja niistä kumpuaviin mielikuviin. Ensimmäisenä näistä tulevat mieleen Tuulensuu, Huber, Paakari, Heinätori, Henriks, C, Tampella ja Bertha. Sitten on niitä, jotka ammentavat paikkakunnan historiasta ja tai leikkivät osuvasti suomen kielellä. Näistä tulevat ensimmäisinä mieleen Masuuni, Kuuma, Konttori, 2H+K, Hella ja Huone, Muusa ja Naima. Sitten kun mielikuvitus ei riitä, keksitään tämmöisiä sanahirviöitä kuin Be Calm and Buzz on.