Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Hiihtoliiton sponsorirahoitus kasvoi räjähdysmäisesti ja siihen on kolme syytä – Vielä muutama vuosi sitten yhteistyökumppaneita piti maanitella jopa nollasopimuksilla

Ei siitä ole kuin viisi vuotta, kun Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala yritti kaupata maastohiihtomaajoukkuetta yhteistyökumppaneille niin sanotulla nollasopimuksella. Se tarkoitti, että yrityksen tuki olisi sidottu menestysbonuksiin. –Muutama suurehko yritys ilmoitti, ettei kiinnosta yhtään. Olimme ihan montun pohjalla, Kulmala muistelee. Hiihtoliiton hiihtopuolen yritysmyynti oli kaudella 2013–14 noin 700 000 euroa. Kauden 2018–19 kynnyksellä Kulmalalla on tiiminsä kanssa huomattavasti mukavampaa. Hiihto on Suomen tuetuin yksilölaji, ja kaikista olympialajiryhmistä vain jääkiekkoilu menee edelle. –Menestys, maine ja näkyvyys, Kulmala luettelee syitä nosteelle. Viime kaudella hiihdolla meni niin lujaa, että tavoitteena ollut 0,25 miljoonan euron ylijäämä paisui liki 0,4 miljoonaan euroon. Hiihtoliiton kokonaisbudjetti hiihdolle, mäkihypylle ja yhdistetylle on tälle kaudelle 7,6 miljoonaa euroa. Hiihdon osuus on hieman vajaat kolme miljoonaa euroa. Summasta noin puolet tulee yhteistyökumppaneilta: osa suoraan sponsoridiileinä, osa maailmancupin ja Suomen cupin markkinointiosuuksista. –Jos kerätään hiihtoon markkinoilta 1,5–1,6 miljoonaa euroa, se on ihan kohtuullinen saavutus. Toki summa on noin 200 000 euroa pienempi kuin viime kaudella, koska nyt meillä on yksi päivä vähemmän Rukan maailmancupia ja Lahden maailmancupissa on vain sprinttihiihtoa. Isoja diilejä Hiihtomaajoukkueella on kahdeksan pääyhteistyökumppania: Audi, Veikkaus, Halti, ST1, Scandic, Intersport, Finnfoam ja Atria. Yritysten logot komeilevat Kulmalankin takissa. Uutena pääyhteistyökumppanina aloitti Fennovoima, joka näkyy etenkin Koillismaalla viikonloppuna. Kaikkiaan yhteistyödiilejä on noin 30. Kun lajin markkina-arvo on noussut huomattavasti parin viime kauden aikana, muutama vanha sopimus on Hiihtoliitolle jopa liian pieni. –Pyrimme siihen, että yhden pääyhteistyökumppanisopimuksen arvo on kaudessa yli 200 000 euroa. Toki arvostamme pitkäaikaisia kumppaneitamme, ne tuovat turvaa vaikeina aikoina. Pääsponsorisopimuksista noin puolet on katkolla tämän kauden jälkeen. Hiihdon maailmancupin oikeudet palasivat täksi talveksi Ylelle, joten yritysten näkyvyys on moninkertainen MTV:n maksumuuriaikaan verrattuna. Maaperä entistä rahakkaammille diileille on otollinen. –Realismi viiden vuoden sisään voisi olla, että ison paketin myötä pystymme tavoittelemaan yli 500 000 euron sopimuksia. Olemme jo tehneet yli 300 000 euron tarjouksia, mutta eivät urheilullinen menestys ja näkyvyys automaattisesti konkretisoidu rahaksi. Niitä yrityksiä, jotka arvostavat kansainvälistä näkyvyyttä ja sijoittavat siihen satojatuhansia, on Suomessa aika vähän. Vaikka hiihdolla menee lujaa ja tulevaisuudessa luultavasti vielä lujempaa, Suomen sponsorointimarkkinat ovat nappikauppaa naapureihin verrattuna. Ruotsalaista urheilua ja tapahtumia tuetaan 790:llä, norjalaista 570:llä ja suomalaista 257 miljoonalla eurolla. –Vaikka me olemme maajoukkueena kohtuullinen Suomessa, Norjan tilannetta kuvastaa hyvin Askon ja Coopin kamppailu. Coop ei päässyt Norjan maajoukkueeseen, joten se päätti ostaa maailmancupin oikeudet. En ihan heti näe tilannetta, että meillä olisi K-ryhmän kanssa sopimus, ja kun S-ryhmä ei pääsisi mukaan, se ostaisi koko maailmancupin. Tärkeä some Mitä on sponsorointi? kysytään legendaarisessa Kummelien sketsissä. Hiihdossa se tarkoittaa pelkistettynä logonäkyvyyttä. –Yhä enemmän vaaditaan aika paljon muuta. Halutaan, että on tarinankerrontaa, jossa urheilijat ovat mukana. Sosiaalinen media nostaa sitä puolta. Hiihtoliitolla on Jari Töykän johtama kaupallinen tiimi, joka myy, markkinoi ja tuottaa yhteistyökumppaneille materiaalia. –Kumppaneille kuvat ovat hirmuisen tärkeitä. Siksi meillä kiertää kuvaaja monesti urheilijoiden matkassa. Olemme tyytyväisiä, että urheilijat somettavat. Mokiakin toki sattuu, että joku on kuvassa vahingossa kilpailijayrityksen pipo päässä. Tähtihiihtäjät Iivo Niskanen ja Krista Pärmäkoski brändäävät itseään aktiivisesti kuvapalvelu Instagramissa, mutta Matti Heikkinen ei innostu asiasta lainkaan. –Ei me olla painostettu Mattia, eikä se varmaan auttaisi millään tapaa. Palvelu parantunut Miten 2000-luvun paras rahatilanne näkyy urheilijoiden arjessa? –Jokuhan aina sanoo, ettei mitenkään, Kulmala aloittaa tummalla huumorilla. –Meillä on parempi lääkäri- ja fysioterapeuttipalvelu kuin aiemmin. Huoltokuvioon on satsattu. Viisi vuotta sitten huollon budjetti oli 350 000 euroa ja pahimmillaan viikonlopun kisareissulla oli vain kaksi huoltomiestä paikalla. Nyt budjetti on 650 000–700 000 euroa. Valmennuksessa on kolme päätoimista luotsia ja valmennuspäällikkö, toiminnanjohtaja listaa.