Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Näin tamperelaiset keskustelivat Ratikan kakkosvaiheesta – protestoinnin määrä taittunut: "Tuntuu, että tamperelaiset ovat hyväksyneet sen"

–On monta probleemaa, jotka siellä vaivaa, mutta kun kysyy, silloin asiat selviävät aina, tiivistää tamperelainen Arvo Hanhijärvi . Hanhijärvi, joka asuu Tampereen keskustassa, seuraa ratikan rakennustöitä suurella mielenkiinnolla. Keskiviikkoiltana hän tuli Tampereen kaupungin järjestämään yleisötilaisuuteen, jossa esiteltiin ratikan läntisen jatko-osuuden rakennussuunnitelmia. Suunnitelmat ovat Hanhijärven kannalta kiinnostavia siksikin, että hän kertoo hankkineensa asunnon Niemenrannan alueelta. –Ostin sen kesämökiksi, jotta pääsen sinne saunaan, Hanhijärvi vitsailee. Nyt liikkuminen sujuu autolla, mutta voisiko mies ajatella kulkevansa saunareissuille tulevaisuudessa ratikalla? –Sitten, kun tulen vanhaksi, hän virnistää. Päätös 2020 Ratikan rakentamista protestoidaan enää harvoin, pohtii projektisuunnittelija Henna Puisto Tampereen kaupungilta. –Tuntuu, että tamperelaiset ovat hyväksyneet sen. Puiston mukaan yleisötilaisuudessa ihmisiä askarruttivat arkiset kysymykset, kuten ratikan tarkka reitti ja sen pysäkkien sijainnit. Tilaisuudessa esiteltiin havainnekuvia siitä, miltä raitiotien on tarkoitus näyttää alkupäässä Sepänkadulla, Paasikivenkadulla ja Rantatiellä sekä loppupään Federleynkadulla ja Kehyskadulla. Ratikan kakkosvaiheen rakentamisesta on tarkoitus päättää viimeistään lokakuussa 2020. Liikenne alkaisi vuonna 2024. Työvaihe askarruttaa Myös Arvo Hanhijärvi kertoo alkuun hieman vastustaneensa ratikkaa, mutta nyt asia näyttää ihan hyvältä. Rakentaminen olisi järkevää siksikin, että läntiselle Tampereelle rakennettavat asunnot tuovat lisää väkeä ja sitä kautta liikkumistarpeita. –Tärkeää on, että se tehdään länteen asti. Ei ole mitään järkeä lopettaa Pyynikintorille. Kuka nyt Pyynikintorilta raitsikkaan menee? Ei kukaan! Savilinnankadulla asuva Leo Rimpisalo kertoo pohtineensa muun muassa sitä, miten kevyen liikenteen asiat järjestetään. Hän toivoo myös joukkoliikenteen tilanteen paranevan. –Tampereella menee samaan suuntaan neljäkin bussia ihan peräkkäin. Jos ratikka vähän poistaisi sitä kuormitusta. Samasta taloyhtiöstä paikalle tullut Susanna Ruotsalainen kertoo miettineensä, miten käytännössä lähes kotiovella tehtävät rakennustyöt vaikuttavat päivittäiseen liikkumiseen. Tilaisuuteen hän oli tyytyväinen. Työnsä vuoksi Ruotsalainen ajaa paljon yksityisautolla, mutta tulevaisuudessa Ruotsalainen voisi ajatella kulkevansa ratikalla esimerkiksi keskustaan tai Lielahden ostosalueelle. –En ole aivan suurin ratikkafani, ja rakennusvaiheessa se on tuonut haasteita liikenteeseen. Pitää kuitenkin yrittää ajatella positiivisesti, että ratikan vaikutus on myönteinen kun se on valmis, ja että rakennusvaihe on se vaikein aika.