Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Köyhän joulutoivomus saa olla sama kuin kenen tahansa muunkin

A amulehden lukija kummasteli keskiviikon lehdessä Kauppakeskus Ratinassa joulupuuhun kiinnitettyjen lasten lahjatoiveiden korkeita hintoja. Toiveet poimii joulupuusta Hope ry, joka avustaa noin tuhatta vähävaraista perhettä, noin 2 500:a lasta. Yhdistyksen tavoite on kerätä tänä vuonna pari tuhatta lahjapakettia. Kunkin vähävaraisille lahjoitetun joulupaketin hinnaksi tulee yhdistyksen mukaan 30–50 euroa. "Miten lapsi oppii unelmoimaan, toivomaan ja tavoittelemaan asioita? Kuinka paljon köyhän sopii toivoa", vastasi Tampereen Hopen tiiminvetäjä Kirsi Stenvall toiveiden korkeiden hintojen ihmettelijöille. Kuinka paljon köyhän sopii toivoa? Se on hyvä kysymys myös Suomen valtiolle, jolla on tänä vuonna velkaa jo yli 107 miljardia euroa. Tämä tekee jokaista Suomen kansalaista kohden yli 19 000 euroa. Valtionvelka on kaksinkertaistunut yhdeksässä vuodessa. Vuonna 2009 Suomen valtionvelka oli 53 miljardia euroa. Valtion velanoton kiihtyminen alkoi vuoden 2008 finanssikriisistä. Se taas johtui Yhdysvaltain asuntomarkkinoille uusilla rahoitusinstrumenteilla kasvatetusta kuplasta, joka räjähti. Painevaikutus tuntui ja tuntuu yhä koko maailmassa. Kun finanssikriisistä on toivuttu kymmenen vuotta, taloudessa näkyy jälleen uhkaavia, Yhdysvalloista muualle maailmaan vilkkuvia hälytysvaloja. Donald Trumpin aloittama kauppasota Kiinaa vastaan, uhkailut kauppasodalla myös Euroopan unionia vastaan, Yhdysvaltain veronkevennykset sekä niistä johtuva valtionvelan hillitön kasvu nostavat taas uuden talouskriisin riskiä. Huoli tuntuu vientiteollisuudesta riippuvaisessa Suomessa. Tilastokeskuksen lokakuun lopussa julkaiseman kuluttajabarometrin mukaan kuluttajien usko Suomen talouteen ja työttömyyden vähenemiseen heikentyi syyskuuhun ja viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kuluttajat eivät pitäneet ajankohtaa enää hyvänä lainanotolle. Joulumyyntipiikkiä odottaville kauppakeskuksille kuluttajabarometri kuitenkin lupaa hyvää. Barometrin mukaan kuluttajat arvioivat kotitaloutensa rahatilanteen lokakuussa erittäin hyväksi ja pitivät ajankohtaa myös hyvänä kestotavaroiden ostamiselle. Ei siis ihme, että Yhdysvalloista Suomeen rantautunut, tällä viikolla järjestetty Black Friday -alennusmyyntikampanja on näkynyt niin voimakkaasti sekä ostoskeskusten että verkkokauppojen mainonnassa. Kampanjalla avataan Yhdysvalloissa joulumyynti tosissaan ja nyt myös Suomessa. Kuluttajien ostointo antaa talousjärjestelmälle elintärkeän energiapatukan silloin, kun vienti lakkaa hetkeksi vetämästä ja työllisyys sakkaa. Siksi Black Fridayn kaltaisia myyntikampanjoita ei kannata halveksua. Ne tekevät hyvää taloudelle, siis veroeurojen kerääntymiselle, tulonjaon tasaistumiselle ja hyvinvointivaltion turvaamiselle. Hope ry:n Kirsi Stenvallin mukaan lapset toivovat joululahjoiksi aina uusimpia, lelukuvastoissa näkyviä leluja, vaikkapa yksisarvista, "joka kakkaa sateenkaarenväristä kakkaa, jonka voi glitteröidä". Vanhempien ihmisten himo vaikkapa sadan euron kosmetiikkajoulukalenteriin ei ole yhtään sen kummallisempi asia. Molemmat toiveet pitävät talousjärjestelmää käynnissä.