Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Ilveksen viralliselle kannattajayhdistykselle oma olut – seuralla pitkä yhteistyösopimus kilpailijan kanssa

Pyynikin käsityöläispanimo ja Ilves Ikuisesti Ry lanseerasivat viime viikolla IPA 45 -oluen, jonka tölkki on ulkokuoreltaan värjätty ilvesläisin mustakeltavihrein värein. Kannessa lukee isolla teksti IPA 45, jonka yläpuolella on Pyynikin käsityöläispanimon logo sekä teksti Ilves Ikuisesti Ry. Ilves Ikuisesti Ry on Ilves-fanien vuonna 2016 perustama yhdistys. Se tiedotti oluesta 16. marraskuuta. Vielä samana päivänä Ry julkaisi uuden tiedotteen, jonka mukaan Ilves Ry:llä, Ilves-Hockey Oy:llä ja Ilves Edustus Oy:llä ei ole mitään tekemistä oluen kanssa. Ilves-Hockey Oy tarttui itsekin toimeen ja julkaisi maanantaina sivuillaan tiedotteen, jossa se muistutti samasta asiasta. Tiedotteen takana on se, että Pyynikin käsityöläispanimon kilpailija Sinebrychoff on Ilveksen liigajoukkueen pääyhteistyökumppani. Ilveksen ja Sinebrychoffin yhteistyö alkoi vuonna 1995 ja sen yksi hedelmistä on muun muassa KOFF-merkin näkyminen Ilveksen pelipaidoissa. Ilves-Hockey Oy on Ilveksen jääkiekon liigaseuran takana oleva osakeyhtiö. Ilves Edustus Oy on vastaava osakeyhtiö jalkapallon puolella. Ilves Ry puolestaan on emoseura, joka hallitsee esimerkiksi Ilves-logon oikeuksia. Ilves Ikuisesti Ry on juuri Ry:n virallinen kannattajayhdistys sekä Ilves-Hockey Oy:n pienomistaja. "Ei tästä ole tullut vaikeuksia" Ilves-Hockey Oy sai tiedon kannattajaryhmän oluesta, kun Ilves Ikuisesti Ry julkaisi ensimmäisen tiedotteensa. Sen jälkeen oluttölkin ylätekstiin on lisätty Ry-loppupääte (aiemmin Ilves Ikuisesti, nyt Ilves Ikuisesti Ry). Ilves-Hockey Oy:n toimitusjohtaja Risto Jalo on ottanut fanien yhteistyökuvion rauhallisesti vastaan. –Halusimme tehdä selväksi, ettei tällä ole mitään tekemistä meidän kanssamme. Emme halua väärinkäsityksiä, Jalo painottaa. –Tiedotteessa tuli, että he (Ilves Ikuisesti Ry) ovat tehneet tällaisen itselleen. Ei siinä meillä ollut tehtävissä sen enempää. Se on heidän asiansa. Ilves Ikuisesti Ry:n puheenjohtaja Marko Isomustajärvi painottaa samaa asiaa: kyse on heidän itsenäisestä yhteistyösopimuksestaan. –Olemme rekisteröity yhdistys ja tölkissä lukee Ilves Ikuisesti Ry. Tölkissä on myös meidän värimme, jotka toki ovat samat kuin Ilveksellä. Ilveksen logoa emme ole edes käyttäneet, Isomustajärvi sanoo. –Joku voi katsoa, että tölkki on meidän näköinen, mutta sille emme voi mitään, Jalo kuittaa. Onko kannattajien yhteistyösopimuksesta tullut teille vaikeuksia, Risto Jalo? –Ei tästä ole tullut. Eli homma on ok, kunhan on selvää, että on kyse kannattajien itsenäisestä ratkaisusta? –Kyllä kyllä. Emme me voi estää muiden yhdistysten yhteistyösopimuksia, kunhan se ei loukkaa meitä. Olemme selvittäneet asian Sinebrychoffin kanssa. Isomustajärven mukaan IPA 45 -olutta on tarkoitus tuottaa maksimissaan 20 000 kappaletta, joista kannattajayhdistys saa 10 senttiä tölkiltä. Näin ollen Ilves Ikuisesti Ry voi tienata yhteistyöstä 2 000 euroa. –Pystymme maksamaan summalla toimistomme vuotuisen vuokran, joka nousee ensi vuoden alusta 140 euroon kuussa, ja mahdollisesti vuoden puhelinlaskut. Meille tämä on tervetullut apu, mutta niin pieni summa, ettei se voi kenenkään mieltä pahastuttaa, Isomustajärvi kertoo.